Zmieniona koncepcja budowy linii tramwajowej na odcinku do Wysokiej Bramy spowoduje, że w centrum Olsztyna piesi będą się czuć wygodniej i bezpieczniej. Na oficjalnej stronie projektu tramwajowego poinformowano o szczegółach nowego pomysłu.
O tym, że władze Olsztyna przekonały się do pomysłu, by przy okazji budowy linii tramwajowej zmniejszyć ruch samochodowy
w centrum już pisaliśmy. W szczegółach oznacza to więcej miejsca dla pieszych i wygodniejszą infrastrukturę dla korzystających z transportu publicznego.
Osią przebudowywanej Al. Piłsudskiego na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Dąbrowszczaków zamiast planowanego do tej pory jednego toru będą dwa, co usprawni transport, choć i tak tramwaje w Olsztynie mają być dwukierunkowe. Tą samą trasą, tzw. trambuspasem, będą się poruszać autobusy, co uniezależni je od korków na ulicy. Głównym punktem będzie przystanek Centrum. Duża, zaplanowana na 66 metrów platforma na środku ulicy, przy której na raz zmieści się tramwaj i dwa przegubowe autobusy. Pasażerowie, którzy będą się przesiadać – czy to w tym samym, czy w przeciwnym kierunku – zrobią to na jednym przystanku. Na 300 metrowym odcinku od Dąbrowszczaków do ulic Kopernika i Plater po obu stronach jezdni powstaną ścieżki rowerowe. Nie zostaną zwężone chodniki, za to zaplanowano trzy nowe przejścia dla pieszych – przy Dąbrowszczaków, kilkadziesiąt metrów dalej na wschód oraz przed Urzędem Wojewódzkim.
Na przedłużeniu Al. Piłsudskiego, czyli na ul. 11 Listopada, również będą się cieszyć piesi. Trójpasmowa ulica z niewielkim chodnikiem zmieni się w trakt z jednym pasem dla samochodów, jednym torem tramwajowym. Reszta będzie strefą dla pieszych. Powstanie dla nich przejście, którego do tej pory nie było. Władze Olsztyna chcą z tego odcinka zrobić trasę głównie dla tramwajów i autobusów. Samochody mają tamtędy jeździć tylko w takim zakresie, w jakim wymagają tego mieszkańcy i okoliczne firmy.
Co dalej? Przedłużeniem trasy tramwajowej (jeden tor) będzie Plac Jedności Słowiańskiej, gdzie znajdzie się jego ostatni przystanek. Podobnie jak w przypadku Centrum będzie to właściwie centrum przesiadkowe połączone z przystankiem dla autobusów, które dojadą tu osobnym buspasem. Co do samochodów, to podobnie jak na 11 Listopada przewidziano tu jedynie ruch lokalny, za to niedaleko przystanku powstanie nowe przejście dla pieszych.
Gdzie więc podzieją się samochody? Pojadą dochodzącą do skrzyżowania z Al. Piłsudskiego i ul. 11 Listopada ul. Seweryna Pieniężnego. Zostanie tam przywrócony ruch dwukierunkowy. Na razie samochody zamiast tamtędy, jeżdżą 11 Listopada i Placem Jedności Słowiańskiej.