Dworzec, który okrył się złą sławą, w mniemaniu PKP nie jest złą inwestycją. Przy okazji dyskusji nad połączeniem galerii handlowej z budynkiem dworca głównego w Olsztynie jedna strona straszyła przykładem Poznania, a druga podawała go za przykład dobrych rozwiązań. – Pasażerowie są z niego zadowoleni. Musimy szukać funkcji, które będą utrzymywać obiekt – mówi Grzegorz Tomaszewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Nieruchomości PKP SA.
Olsztyn chce dołączyć do grona miast, w których dotychczasowy dworzec jest zastępowany centrum handlowym z funkcjami dworcowymi. – Oczywiście budujemy dworce z własnych środków, budżetu państwa czy pieniędzy unijnych, gdzie musi być również odpowiedni wkład własny. Budżet nie jest jednak z gumy – wszystkich dworców z pieniędzy budżetu państwa czy unijnych nie wyremontujemy, ani nie wybudujemy. Dlatego szukamy różnych alternatyw, żeby można było sfinalizować nowoczesny dworzec, tak, aby korzystający z niego pasażerowie byli zadowoleni – tłumaczy rolę PKP w inwestycjach dworcowych Grzegorz Tomaszewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Nieruchomości PKP SA.
Pasażerowie często narzekają na łączenie dworców z galeriami handlowymi. Nie dość, że inwestor robi wszystko, by ciągi komunikacyjne tak rozplanować, by jak najwięcej pasażerów skusiło się odwiedzić galerię, to jeszcze funkcje dworcowe często są gdzieś „ukryte” przed podróżnymi. Przykładem może być krytykowany Poznań, gdzie zwłaszcza niedoświadczeni podróżni mają problemy z odnalezieniem się. PKP jednak bronią tamtego dworca. – To nie jest tak, że to mieszkańcy uznali go za mało funkcjonalny. Mamy badania, które zrobiliśmy na każdym z dworców premium i wyszło, że korzystający z dworca w Poznaniu są zadowoleni – twierdzi Tomaszewski. – Mało tego, urzędnicy miasta także są zadowoleni z tego dworca – dodaje.
Grzegorz Tomaszewski zwraca uwagę, że naturalnym jest, że nie da się zadowolić wszystkich pasażerów. – Niestety, jest pewna grupa osób, która podważa funkcjonalność dworca głównego w Poznaniu, ale my nawet na takie uwagi jesteśmy skłonni odpowiedzieć i zmieniamy jego funkcjonalności. Nie można powiedzieć, że nie ma poczekalni, bo poczekalnia jest. Są normalne krzesełka, na których można spokojnie usiąść i poczekać na dworcu. To jest potwierdzenie tego, że jesteśmy otwarci na propozycje i wsłuchujemy się w głosy mieszkańców, o ile są one możliwe do zrealizowania – mówi Tomaszewski z PKP.
PKP stoi na stanowisku, że należy wypełniać dworce funkcjami komercyjnymi, bo w takiej formie spółka będzie miała pieniądze do modernizacji budynków w przyszłości. – Funkcje te będą utrzymywały ten dworzec – tłumaczy Grzegorz Tomaszewski.
W Olsztynie dworzec będzie połączony z wielką galerią handlową na 35 tys. m kw. – Będziemy mieli nowoczesny dworzec, który będzie na tyle funkcjonalny, że będą z niego zadowoleni także klienci – ocenia projekt nowego dworca dla Olsztyna Tomaszewski.
Do realizacji projektu mocno przymierza się Retail Provider, który wykupił olsztyński PKS z dworcem autobusowym. – Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Olsztynie jest o krok od realizacji. Uzgodniliśmy z miastem zakres prac inwestycyjnych leżących po naszej stronie. Mamy za sobą silne wsparcie branżowego inwestora, jak również PKP. Widzimy ogromne zainteresowanie Kolei olsztyńskim projektem – zapewnia Rafał Trusiewicz, prezes zarządu Retail Provider.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.