Obecnie z powodzeniem od ponad roku tramwaje kursują po stolicy Warmii i Mazur. W pierwszym etapie powstała sieć tramwajowa, którą obsługują trzy linie. Teraz przyszła pora na drugi etap rozbudowy tramwajów oraz zakupy nowego taboru. Perspektywa unijna trwa, a Olsztyn jeszcze nie ogłosił postępowania przetargowego na żadne z tych zadań. Ma to się jednak już niedługo zmienić.
W połowie grudnia 2016 roku Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, podpisywał w Ministerstwie Rozwoju
umowę na dofinansowanie unijne dla projektu łańcuchów ekomobilonści. W zadaniu tym – poza przebudową ul. Pieniężnego, budową kolejnych buspasów i ścieżek rowerowych – znalazł się zapis odnośnie zakupu dwóch nowych tramwajów. W wywiadzie udzielonym portalowi Transport-publiczny.pl prezydent przyznał, że
planowanych do obsługi nowych linii jest w sumie 14 tramwajów.
Skąd nowe tramwaje?
– Zamówienie podzieliliśmy ze względu na ich źródła finansowania – poinformował Grzymowicz. – W zadaniu dotyczącym ekomobilności będziemy realizować dwa tramwaje. Natomiast w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych związanych z miejskim obszarem funkcjonalności będziemy kupować 4 tramwaje. Z kolei w ramach zadania rozbudowy tramwaju będą kolejne 4 tramwaje – wyliczał.
W sumie miasto zamierza w formie przetargu zakupić 10 nowoczesnych i niskopodłogowych tramwajów. Brak szczegółowych ustaleń dotyczy natomiast ostatnich 4 składów. – Zakładamy, że ostatnie pojazdy będą wylizingowane przez MPK OIsztyn, żeby po wybudowaniu całej trasy tramwajowej, zapewnić odpowiednią obsługę i odpowiednią częstotliwość – dodał Prezydent.
Z informacji dostarczonych przez biuro prasowe Urzędu Miasta w Olsztynie wynika, że nie ma ostatecznej decyzji co do lizingowanych pojazdów – czy będą to pojazdy nowe lub używane. – Przyglądamy się dostępnym rozwiązaniom – wyjaśnia Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta.
Mimo wszystko Olsztyn zapowiada, że rozpisany będzie tylko jeden przetarg z różnymi terminami dostawy tramwajów. W ten sposób uda się uzyskać jak najbardziej korzystną cenę, niż w przypadku, gdyby urzędnicy decydowali się dla każdej części pojazdów ogłaszać oddzielne przetargi. – A ten ma być rozpisany w połowie marca – dodaje Pulikowski.
Projekt rozbudowy w przygotowaniuNowo zakupione tramwaje miałyby oczywiście obsługiwać trasy tramwajowe, które to wybudować zamierza dopiero miasto. Mowa tutaj o linii łączącej osiedle Pieczewo z centrum miasta i dworcem kolejowym Olsztyn Główny. W planach jest poprowadzenie tramwajów wzdłuż niewielkiego kawałka ulicy Wilczyńskiego, a następnie Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Na łuku łączącym ulice Krasickiego i Synów Pułku – by nie kolidować ruchu samochodowego – zdecydowano się na budowę estakady tramwajowej. Więcej o przebiegu torowiska w mieście piszemy
tutaj.
Obecnie powstaje już projekt wykonawczy, który powstaje na bazie projektu budowlanego. Ma być on gotowy do połowy kwietnia. Wtedy Urząd Miasta będzie mógł ogłosić przetarg na roboty budowlane. – Ma to nastąpić z końcem maja lub na początku czerwca – podaje Pulikowski. Zanim jednak miasto to uczyni, to na przełomie pierwszego kwartału 2017 roku prezydent Olsztyna powinien podpisać z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę na dofinansowanie tego projektu ze środków unijnych.
Miasto wyceniło inwestycję na 208 mln zł i liczy, że dofinansowanie wyniesie 70%.