Tylko trzech wykonawców prowadzi aktualnie prace budowlane na trasie olsztyńskiego tramwaju. Do planowanego zakończenia inwestycji pozostały już tylko dwa miesiące. Dla jednych to aż – w przypadku Skanski. Dla drugich tylko – w przypadku Balzoli i Torpolu. Sprawdziliśmy, jak postępują prace na inwestycji tramwajowej po najgorętszym okresie.
Zakończyły się już prace związane z zajezdnią tramwajową. Trwa aktualnie jej odbiór budowlany. Wykonawca, firma Budimex wywiązała się planowo z kontraktu. – Zajezdnia została zgłoszona do odbioru w dniu 6 sierpnia – poinformowała Ewa Janowiak, rzeczniczka tramwajowa projektu tramwajowego.
fot. MJ
Wykonywano w obiekcie wszystkie próby i pomiary urządzeń podstacji, kabli zasilaczy, kabli powrotnych, sieci jezdnej. Ma to potwierdzić, że użytkowanie wszystkich elementów jest bezpieczne dla ludzi i eksploatowanych urządzeń.
Skanska – A
Największy postęp notuje na odcinku A – Skanska. Firma w połowie sierpnia osiągnęła już 78% postępu prac. Wprawdzie krańcówka na ulicy Witosa nie jest jeszcze gotowa, ale torowisko wzdłuż Płoskiego i częściowo na Sikorskiego w wielu miejscach wygląda już na gotowe. Teren obok torów nie wygląda jeszcze schludnie, ale to tylko kwestia czasu.
Sikorskiego, fot. MJSkrzyżowanie Sikorskiego i Tuwima, fot. MJ
kraniec na Witosa, fot. MJ
Z kolei na odnodze do miasteczka studenckiego pojawiła się podbijarka torowa. Robotnicy skupili się teraz na wykańczaniu jednotorowego odcinka przy ulicy Tuwima. Na krańcówce montowane były kolejne słupy trakcyjne.
Na sporej części odcinka A wiszą już także pełne przewody trakcyjne składające się z całego kompletu lin nośnych, wieszaków i przewodów jezdnych. Nie pojawiają się one linearnie, zatem w systemie jest w tej chwili kilka sporych luk.
Strabag – B
Wykonawca ulicy Obiegowej także zakończył prace w terminie. Po ulicy już w obu kierunkach jeżdżą samochody, z chodników chętnie korzystają piesi, a ze ścieżek – rowerzyści. Brakuje już tylko tramwajów.
Obiegowa, fot. MJ
Torowisko zostało w pełni przygotowane oraz zasypane tłuczniem. Na dwóch znajdujących się przystankach tramwajowych firma Sprint z Olsztyna zamontowała już tablice ITS-u (po jednej w każdym z kierunków). Strabag był jedną z pierwszych firm, z którą miasto podpisało umowę na budowę.
Torpol – C
Wykonawca odcinka C prowadzi najtrudniejsze terenowo prace. Okazuje się, że niestety zanotował opóźnienie na inwestycji. – Teraz wykonywane są roboty najcięższe i najbardziej czasochłonne – mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.
Kościuszki, fot. MJ
Prowadzenie tego rodzaju prac w centrum miasta jest zwykle obarczone ryzykiem napotkania wielu nieprzewidzianych okoliczności. – Na naszym odcinku napotkaliśmy szereg kolizji podziemnej infrastruktury, których usuniecie spowodowało opóźnienie prowadzonych prac – wyjaśnia Piotr Odzijewicz, rzecznik prasowy firmy Torpol. – Działania naprawcze w głównej mierze polegają na intensyfikacji prowadzonych prac poprzez zwiększenie potencjału wykonawczego. Obecnie nasz personel roboczy liczy prawie 400 osób oraz ściągnęliśmy dodatkowy sprzęt – wylicza.
Kościuszki, fot. MJ
Prawie cała ulica Kościuszki jest zamknięta i do dyspozycji wykonawcy. Na sporej części trasy leżą już na środku ulicy płyty prefabrykowane w które robotnicy umieszczają szyny. Po obydwu stronach powstają powoli pasy dla samochodów. Na całej długości stoją także słupy trakcyjne, ale na razie bez wysięgników pod przewody trakcyjne.
Okolice dworca, fot. MJ
Najbardziej zaawansowane prace Torpol prowadzi przy torze technicznym wzdłuż Dworcowej i Towarowej do samej zajezdni tramwajowej. Robotnicy zajmują się teraz drugą stroną ulicy Towarowej, na której będzie wylewany nowy asfalt.
Tor techniczny wzbogaca się także powoli o pełen komplet przewodów sieci trakcyjnej. – Na chwilę obecną oddaliśmy już 400 m torowiska, które może służyć testom tramwajów – mówi Odzijewicz.
ul. Dworcowa, fot. MJ ul. Żołnierska, fot. MJ
Balzola – D
Ostatni wykonawca jako najpóźniej wkroczył na teren budowy. Obecnie, do połowy sierpnia, wykonał dopiero 46% prac. Początkowo zapewniał, że do samego końca utrzyma przejezdność jednej nitki asfaltu dla komunikacji miejskiej, jednak stało się inaczej. Aleja Piłsudskiego została całkowicie zamknięta dla ruchu.
Piłsudskiego, fot. MJ
W tej chwili wykonawca wylewa już pierwsze warstwy asfaltu po jednej ze stron torowiska, które podobnie jak na ulicy Kościuszki, jest osadzone na środku ulicy. Widoczne są już kształty przyszłych peronów tramwajowych. Warto wspomnieć, że Olsztyna rozstrzygnął także przetarg na wiaty. Dostarczą je Czesi z firmy mmcite. Te najdłuższe będą miały nawet 28 metrów.
Pl. Jana Pawła II. fot. MJ
Robotnicy kończą powoli ulicę 11-listopada od ratusza do Wysokiej Bramy. Tutaj uliczka będzie brukowana i zmieni status na ulicę dojazdową. Ma to służyć uspokojeniu ruchu w centrum, które ma się stać przyjazne pieszym.
ul. 11 Listopada, fot. MJ
Skanska – E
Zakończyła się także inwestycja związana z budową tymczasowej zajezdni autobusowej przy ulicy Sikorskiego. W związku z budową dużej hali tramwajowej przy ulicy Towarowej, część autobusów musiała zostać przeniesiona. Na razie przewoźnik wynajmował miejsca parkingowe w PKS-ach, ale już niedługo nie będzie musiał tego robić.
Urzędnicy utrzymują, że inwestycja zakończy się na czas i pod koniec października powinniśmy spodziewać się rozpoczęcia obiorów budowlanych. Potrwają one około miesiąca. Potem rozpoczną się testy całego systemu tramwajowego, by wreszcie 15 grudnia – po pięćdziesięciu latach braku tramwajów – znów ich wizerunek wpisał się w estetykę miasta.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.