W stolicy Warmii i Mazur trwają przygotowania przed drugim etapem budowy tramwajów. Po otrzymanym właśnie z Unii Europejskiej dofinansowaniu Olsztyn zamierza w niedługim czasie ogłaszać przetargi na tabor oraz prace budowlane przy rozbudowie torowiska. Limonkowe Solarisy Tramino mocno wpisały się już w krajobraz miasta, tymczasem niedługo będzie ich jeszcze więcej, gdyż Olsztyn planuje zakupić kolejnych 14 tramwajów. O specyfikacji pojazdów, które zamówi miasto rozmawiamy z prezydentem Olsztyna, Piotrem Grzymowiczem.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Czy 14 tramwajów, które Olsztyn planuje zakupić, w pełni spełniają zapotrzebowanie miasta na obsługę nowej trasy?
Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna: Na spotkaniach dostałem informację, że posiadając w sumie od 28 do 29 tramwajów, zapewni nam to płynność w operowaniu oraz zakładaną częstotliwość co 7,5 minuty w godzinach szczytu. Czy zmieni się częstotliwość trójki?
Na to pytanie, niestety, na razie nie odpowiem. Cały czas była mowa, że mamy iść w kierunku takim, żeby trójka też jeździła z większą częstotliwością. Myślę, że tak jednak będzie. Kiedy powinniśmy spodziewać się przetargu na zakup tramwajów?
Przetarg rozpiszemy na wszystkie czternaście sztuk w maju lub najpóźniej w czerwcu. W każdym razie to w granicach tych miesięcy powinno rozpocząć się postępowanie. Na razie jesteśmy jeszcze na etapie kończenia dokumentacji. Praktycznie całość dokumentacji będziemy mieć na przełomie marca i kwietnia. Jakie tramwaje będzie chciał zamawiać Olsztyn?
Nie mogą być gorsze, jeżeli chodzi o parametry techniczne, niż te, które obecnie posiadamy. Czy hałas również pojawi się w kryteriach przetargowych, jak to było w przypadku pierwszego przetargu na tabor?
Podkreślam to i mówię często, że kolejne tramwaje nie mogą być gorszej jakości, niż te obecnie zakupione. W związku z tym, emitowany przez nie hałas również nie może być większy, a to oznacza, że może być co najwyżej tylko taki sam. W pierwszym przetargu Solaris zadeklarował, że tramwaje tego producenta będą emitowały hałas na poziomie 74 decybeli, a i tak udało się skonstruować jeszcze cichsze pojazdy.
Zakup kolejnych tramwajów będzie wiązał się z koniecznością poszerzenia zajezdni dla tramwajów. Co zatem z autobusami w dotychczasowej zajezdni przy ul. Towarowej?
Do końca roku przenosimy większość autobusów na teren naszego Olsztyńskiego Zakładu Komunalnego. Podjąłem decyzję, że nasza spółka OZK, mieszcząca przy ul. Lubelskiej, udostępni halę, jak i teren, który jest utwardzony, właśnie dla MPK. Wcześniej planowaliśmy budowę zajezdni na osiedlu Pieczewo i przenieść tam wszystkie autobusy. W tej chwili wycofujemy się z tego pomysłu, bo potrzebne byłyby kolejne ogromne pieniądze. Musiałaby powstać tam także cała infrastruktura dojazdowa. W związku z tym, podpisanie umowy pomiędzy OZK a MPK pozwoli nam wyprowadzić autobusy i zwolnić miejsce dla tramwajów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.