Oferta konsorcjum firm Balzola Polska z Warszawy i Construcciones y Promociones Balzola S.A. z Bilbao zwyciężyła w przetargu i we wtorek (21 października) prezydent Olsztyna podpisał z nimi umowę. To już ostatni odcinek w projekcie tramwajowym, który czekał na swojego wykonawcę.
Kryterium kluczowym do wyłonienia zwycięzcy okazała się oczywiście cena. Miasto wybrało najtańszą ofertę za 24 122 840,65 zł. Już wcześniej prezydent informował, że chce przeznaczyć na to zadanie 25 mln zł. W przetargu stanęły także takie firmy jak Torpol z Poznania czy Strabag.
Odnoga na Stare Miasto mimo stosunkowo niewielkiej długości (ok. 800 metrów) będzie kluczowa dla olsztyńskiej sieci tramwajowej. To tędy kursować będzie najbardziej obciążona linia Wysoka Brama – Jaroty, która będzie też najczęściej kursującą linią komunikacji miejskiej w Olsztynie – w godzinach szczytu tramwaj podjedzie na przystanek co 7,5 minuty.
mat. prasoweTylko część trasy tego ostatniego odcinka będzie dwutorowa. Dwa tory zostaną doprowadzone jedynie do centrum handlowego. Dalej trasa będzie jednotorowa, ale to odległość mierzona jednym przystankiem. Nowością będzie wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów na tym ostatnim odcinku, co przyśpieszy przesiadki.
Jak już
wspominaliśmy tramwaj tymczasowo, bo do czasu zakończenia prac archeologicznych w okolicach Wysokiej Bramy, będzie kończył swój bieg bliżej, bo u wylotu ulicy 11 Listopada.
Wybrany przez miasto wykonawca będzie miał teraz 280 dni na realizację zadania. Co ciekawe pierwszym wykonawcą całej linii tramwajowej także byli Hiszpanie. Jednak na liczne niedociągnięcia i opieszałość przy realizacji projektu miasto zerwało umowę z FCC Construcción. Teraz, aby nie utracić dofinansowania, wykonawcy wybrani w ponownych przetargach muszą ukończyć inwestycję przed końcem 2015 roku.
mat. prasoweTymczasem na inny odcinek, z małym poślizgiem,
wkracza już Torpol. Rozpoczynają się wreszcie prace, na razie w okolicach Dworca Głównego, Dworcowej i Towarowej, później na ulicy Kościuszki. Natomiast 16 października na terenie zajezdni autobusowej, po uporządkowaniu terenu, odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nową zajezdnię tramwajową. Jej akt erekcyjny podpisali prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, Jan Tandyrak – przewodniczący Rady Miasta oraz dyrektor Budimexu – Aleksander Semczuk. Jak podsumował wydarzenie sam prezydent – To będzie bardzo nowoczesna zajezdnia, z drugą w Polsce halą postojową. To stąd będą ruszać tramwaje, tu będzie miejsce ich postoju, tu będą kontrolowane i stąd zarządzane. Także tutaj znajdzie się centralna dyspozycja mocy, nadzorująca pracę podstacji i sieci trakcyjnej w zajezdni i na szlakach – komentuje Piotrz Grzymowicz, prezydent miasta.
Jak informuje także Piotr Grzymowicz, tempo realizacji prac przez Budimex jest ekspresowe, zatem można wierzyć że termin oddania zajezdni, przewidziany na sierpień 2015 roku, zostanie dotrzymany.
Pozytywne wieści płyną też z Bolechowa. Solaris zaczął już budować pierwsze pojazdy dla Olsztyna. –Zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem, niedawno ruszyła budowa pierwszych pudeł i wózków – mówi portalowi Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.
mat. prasowe