Niedługo ruszy budowa najdłuższego, 6-kilometrowego odcinka linii tramwajowej w Olsztynie – z Jarot do Obiegowej, z odnogą do Kortowa. Miasto podpisało właśnie umowę ze Skanską. Wykonawca będzie musiał zrealizować inwestycję do września 2015 r.
Olsztyn podpisał przed dwoma dniami (19 sierpnia) umowę na budowę kluczowego odcinka linii tramwajowej – z Jarot do Obiegowej, z odnogą do Kortowa. To najdłuższy fragment budowanej z problemami trasy tramwajowej. – Już za kilka tygodni na kilku olsztyńskich ulicach rozpocznie się budowa torów tramwajowych. Zanim jednak wykonawca rozpocznie prace budowlane w alei Sikorskiego, zobowiązany jest do przygotowania dwóch tymczasowych dróg objazdowych, po których podróżujący samochodami osobowymi będą mogli ominąć roboty drogowe – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Wykonawca musi się sprężaćInwestycję przeprowadzi firma Skanska, która złożyła ofertę opiewająca na kwotę ok. 150 mln zł, przekraczając o ok. 5 mln zł zaplanowany przez miasto budżet. Wykonawca będzie miał 400 dni na realizację zadania, licząc od daty podpisania umowy, co oznacza, że prace muszą zakończyć się do 23 września 2015 r.– Zakres powierzonych nam prac przewiduje budowę linii tramwajowej w ulicy Witosa, Płoskiego, al. Sikorskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Pstrowskiego) oraz ulicy Tuwima – mówi Grzegorz Orłowski, menadżer projektu Skanska. Ponadto generalny wykonawca odpowiada m.in. za wykonanie stacji prostownikowej dla trakcji tramwajowej, budowę murów oporowych, chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż linii tramwajowej. W projekcie przewidziano także budowę kładki pieszo-rowerowej w ciągu ul. Tuwima oraz wzmocnienie mostu nad rzeką Łyną. – Inwestycji, którą zrealizujemy towarzyszyć będzie również przebudowa i budowa zatok i przystanków komunikacji publicznej, odwodnienia ulic i torowiska, a także oświetlenia terenu – dodaje Orłowski.
fot. tramwaje.olsztyn.euTrasa jednotorowej odnogi linii tramwajowej, którą wykona Skanska, biegnie wzdłuż ulicy Tuwima do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W ramach inwestycji powstanie także dwutorowy przystanek końcowy, mijanka i punkt socjalno-informacyjny. Trasa linii biegnie po północnej stronie ulicy Tuwima, poza obszarem jezdni i krzyżuje się z ulicami Nowaka i Iwaszkiewicza.
Koszt realizacji zadania wynosi
149 831 613149 831 613,65 zł. Środki na realizację umowy pochodzą ze środków własnych (15% - netto 18 272 110,60 zł) i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 (85% - netto 103 541 960,01 zł).
Tramwaj z problemamiWybrany został tez już wykonawca dla innego odcinka linii tramwajowej – wzdłuż Żołnierskiej, Kościuszki, pl. Konstytucji 3 Maja, Dworcowej i Towarowej. Zadanie zrealizuje firma Torpol, który złożył najniższą ofertę (blisko 61 mln zł netto), które nieznacznie przekraczało założony przez miasto kosztorys (prawie 57 mln zł). Olsztyn zdecydował się jednak na zwiększenie budżetu. Torpol będzie musiał zrealizować zadanie w ciągu 400 dni od podpisania umowy.
Olsztyn – jako pierwsze polskie miasto od ponad półwiecza – buduje od podstaw nową sieć tramwajową. Nie bez problemów – w sierpniu 2013 r. z powodu opóźnień zerwano umowę z dotychczasowym wykonawcą, hiszpańską firmą FCC Construccion, która miała zaprojektować i zbudować ok. 10-kilometrową linię z zajezdnią. Miasto podzieliło projekt na mniejsze zadania i ogłosiło nowe przetargi.
Jednocześnie trwają postępowania na inne, mniejsze odcinki tramwaju. Wykonawcy będą musieli się sprężyć. Inwestycja musi zostać zrealizowana i rozliczona do końca 2015 r. W innym razie Olsztynowi grozi utrata środków unijnych. Jeśli termin zostanie dotrzymany, tramwaje wrócą w 50. rocznicę likwidacji poprzedniej sieci w tym mieście. Tramwaje nie jeżdżą po Olsztynie od 1965 r.
Sieć obsługiwać będzie 15 dwukierunkowych tramwajów Tramino, produkowanych przez Solarisa. Dostawy rozpoczną się w przyszłym roku.