Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn: Ruszył przetarg na tramwaje. Nawet 24 pojazdy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn: Ruszył przetarg na tramwaje. Nawet 24 pojazdy
fot. Martyn JanduaSolaris Tramino w Olsztynie
Stolica Warmii i Mazur, która zamierza rozbudować swoją nową sieć tramwajową, rozpoczyna szukanie producenta wozów do jej obsługi. Właśnie ruszył przetarg w którym Olsztyn planuje zakupić aż do 24 pojazdów. Jest to więc zdecydowanie więcej, niż zapowiadał to wcześniej prezydent miasta. Tak duża liczba jest jednak w większości objęta prawem opcji.

Przedmiotem ogłoszonego przez Olsztyn zamówienia jest dostawa 24 sztuk niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych o pojemności nie mniejszej niż 200 pasażerów każdy. Zamówienie podstawowe dotyczy jednak zaledwie ośmiu sztuk pojazdów na które miastu udało się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Za osiem zapłaci Unia, za resztę – MPK Olsztyn

Dostawa 2 sztuk możliwa jest w ramach projektu pn. „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – łańcuchy ekomobilności". Kolejne 2 sztuk sfinansowane zostaną z projektu pn. „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa” (przetarg jeszcze nie wystartował) oraz 4 sztuki z programu pn. „Rozwój łańcuchów ekomobilności poprzez rozbudowę infrastruktury rowerowej i zakup taboru” ogłoszonego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Oznacza to, że 16 tramwajów objęto prawem opcji, które wykorzysta zamawiający w zależności od uzyskanego finansowania. Olsztyn daje sobie czas do 31 grudnia 2021 roku by poinformować o możliwości skorzystania z zamówienia dodatkowego. W przypadku tej części, to MPK Olsztyn przy pomocy zaciągniętego kredytu zakupi pojazdy.

Ponownie najszersze tramwaje w Polsce

Jak zaznacza zamawiający, tramwaje muszą być niskopodłogowe. Olsztyn wymaga by pojazdy posiadały niską i płaską podłogę, która na długości przestrzeni pasażerskiej, co najmniej pomiędzy krawędziami skrajnych drzwi, wliczając również obszar skrajnych drzwi, jest całkowicie płaska i spełnia warunek nieprzekraczania na całej długości wysokości 370 mm, liczonej od poziomu główki szyny. Pojazdy muszą być jednoprzestrzenne, dwukierunkowe, napędzane silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym oraz wyposażone w klimatyzację dla części pasażerskiej i dla kabiny motorniczego.

Długość tramwaju określono w przedziale od 28 metrów do 30 metrów. Szerokość nie będzie się różnić od dotychczasowych pojazdów, jeżdżących po Olszynie, i wyniesie 2,5 metra. Liczbę członów miasto uzależnia do przyjętych od producenta rozwiązań.

Półtora roku na pierwsze tramwaje

Udział w postępowaniu mogą brać wykonawcy, którzy w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, wykazali się doświadczeniem polegającym na należytym zrealizowaniu zamówienia obejmującego dostawę co najmniej 5 fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych o niskiej podłodze. Jej udział nie może być mniejszy niż 50 % całej powierzchni. Ponadto wykonawcy muszą wykazać, że wyprodukowali tramwaje, które uzyskały dopuszczenie do eksploatacji, przy czym w co najmniej 3 z nich zastosowane zostały rozwiązania konstrukcyjne układu napędowego polegające na zastosowaniu przekładni dwustopniowych stożkowo-walcowych.

W zamówieniu określono także termin dostaw tramwajów do Olsztyna w przypadku zamówienia podstawowego. Pierwsze cztery pojazdy muszą dotrzeć w przeciągu 18 miesięcy od daty zawarcia umowy. Na kolejne dwie sztuki producent będzie miał czas do 24 miesięcy, a na ostatnie dwie – 30 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. Z kolei na wyprodukowanie tramwajów z prawa opcji, okres produkcji wynieść ma maksymalnie 12 miesięcy od momentu oświadczenia zamawiającego o rozszerzeniu umowy.

Lekcja odrobiona – miasto nie da się zaskoczyć

Składanie ofert w przetargu trwa do 11 lipca 2017 roku do godz. 11. Wybór oferty odbywać się będzie przy ocenie ceny (60%), parametrów technicznych (35%) oraz średniego zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej w przeliczeniu na 1 km (5%).

W przypadku drugiego parametru, kryje się za nim szereg uwarunkowań za które miasto przydzielać będzie punkty. Pierwszym z nich jest udział niskiej podłogi. Wprawdzie w warunkach zamówienia zaznaczono, że tramwaj musi być prawie w całości niskopodłogowy, ale jeżeli wykonawca zdecyduje się zastosować niską podłogę od kabiny motorniczego (zamiast od przestrzeni skrajnych drzwi) to otrzyma komplet 4 punktów. Kolejne 4 punkty są do otrzymania za szerokość przejścia w przedziale pasażerskim. Dopuszczalny nacisk na oś wyceniono na 10 punktów. Tyle samo punktów jest do zdobycia za wózki skrętne w układzie jezdnym tramwaju.

Kolejne 3 punkty wykonawca otrzyma za podzespoły wykorzystane w mechanicznym układzie hamulcowym. Natomiast, jeżeli poziom hałasu w tramwaju wyniesie poniżej 75 dB, to wykonawca otrzyma 4 punkty. Widać zatem, że Olsztyn nie chce popełnić poprzedniego błędu, gdzie parametr hałasu był jednym z głównych kryteriów oceny. Tym razem miasto zabezpieczyło się w postaci podania minimalnego progu, poza który wykonawca i tak uzyska 4 punkty. Pozwoli to uniknąć trudnych i długich sporów w Krajowej Izbie Odwoławczej, gdy o zwycięstwie mogły przesądzić decybele, a nikt nie potrafił tego zweryfikować, czy nieistniejący tramwaj będzie w stanie spełnić warunki deklarowane przez producenta w ofercie.

Ponad 8 mln zł za tramwaj

Olsztyn oszacował, że całe zamówienie może wynieść 37,37 mln euro, co daje w przybliżeniu 160 mln zł netto. Dodając do tego podatek okazuje się, że zamówienie opiewa na 200 mln zł. Oznacza to, że Olsztyn jeden tramwaj wycenił na 8,2 mln zł. W przypadku poprzedniego kontraktu, gdy to Solaris wyprodukował dla miasta 15 Tramino, koszt zamówienia wyniósł 120,6 mln zł brutto, czyli 8,04 mln zł za jeden pojazd.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5