Wreszcie ruszył w Olsztynie długo zapowiadany przetarg na przebudowę ul. Partyzantów. Łączy ona główny dworzec kolejowy ze śródmieściem, przez co przebiega przez nią sporo tras autobusowych. Po zmianach, ulica ta ze statusu posiadającej jedną z najgorszych nawierzchni drogowych, stanie się nowoczesną ulicą z buspasami.
Olsztyn realizuje przygotowany przez siebie program łańcuchy ekomobilności, w którym znalazło się wiele działań zmierzających do poprawy transportu zbiorowego i ruchu rowerowego w mieście. Projekt ten otrzymał dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020.
Najgorsza ulica w mieście
Przedmiotem obecnie ogłoszonego przez Olsztyn zamówienia jest przebudowa układu ulicznego w centrum miasta, a mianowicie budowa ul. Partyzantów, według przygotowanej już dokumentacji projektowej. Przedsięwzięcie dotyczy przebudowy jednej z ważniejszych ulic miejskich Olsztyna, komunikującej Śródmieście oraz osiedla Wojska Polskiego, Zatorze i Kętrzyńskiego z Dworcem PKP i PKS oraz z centrum miasta. Przebudowanych zostanie 815 metrów ulicy od skrzyżowania z ul. 1 Maja do pl. Bema. Prace obejmą również mały odcinek ul. 1 Maja na odcinku od ul. Partyzantów do przejścia pod torami kolejowymi, wraz z obszarem skrzyżowania ulic Partyzantów i 1 Maja.
Szerokość jezdni ulicy Partyzantów wynosi od 11,0 m do 12, m. W stanie istniejącym posiada ona jedną jezdnię o trzech pasach ruchu. W dodatku, lata zaniedbań sprawiły, że nawierzchnia jest znacznie zniszczona, a olsztynianie określają ul. Partyzantów mianem jednej z najgorszych ulic.
Nowa nawierzchnia i nowe buspasyCelem zadania jest wykonaniu jezdni ul. Partyzantów o przekroju 1x4 – po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, bez wyspy dzielącej. Dwa pasy zajmą buspasy. Wykonawca ponadto będzie zobowiązany do podniesienia nośności konstrukcji jezdni, przebudowy i korekty geometrii skrzyżowań. Po obu stronach ulicy przebudowane zostaną także chodniki dla pieszych, a po jednej stronie znajdzie się także ścieżka rowerowa.
W projekcie przewidziano również budowę miejsc postojowych do obsługi istniejących obiektów usługowych, przebudowę odwodnienia. Ulica Partyzantów zyska również nowe – LED-owe – oświetlenie, znane już z innych zmodernizowanych ulic. O priorytet komunikacji miejskiej mają zadbać z kolei urządzenia ITS – w zakresie monitoringu, obsługi pasażerskiej i starowania sygnalizacja świetlną.
Wszystkie prace niestety nie pozostaną bez wpływu na miejską zieleń. – Charakter alejowy ulicy, o co występowały stowarzyszenia, będzie zachowany. Będziemy też dosadzać zieleń –
zapewnia Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Rzeczywiście, zamawiający zastrzegł jednak, że wykonawca ma uporządkować zieleń i uzyskać alejowy charakter ulicy. Ponadto miasto pozostawiło sobie furtkę w postaci możliwości zlecenia prac podobnych, a jak wiadomo, przebudowana ma zostać także druga część ul. Partyzantów biegnąca od Pl. Bema bezpośrednio do dworca oraz przeobrażenie ma przejść plac dworcowy, który stanie się zintegrowanym węzłem przesiadkowym. Prace te również zawierają się w projekcie łańcuchy ekomobilności.
Dużo kryteriów ocenyWartość zamówienia oszacowano na 31 mln zł brutto. Wykonawca może liczyć na 10-procentową zaliczkę. Składanie ofert w przetargu trwa do 20 kwietnia 2017 roku. Oceniane będą one pod kątem ceny – 60%, terminu realizacji zamówienia – 20%, przejęcie ryzyka przez wykonawcę w związku z nieoczekiwanymi zdarzeniami odbiegającymi od dostępnych planów – 15 % oraz dodatkowej rękojmi za wady – 5%. Olsztyn zawarł w zamówieniu, że okres zgłaszania wad będzie nie krótszy niż 60 miesięcy, zaś okres trwania inwestycji nie może być dłuższy niż 420 dni.