Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podpisał właśnie umowę na dofinansowanie pochodzące z regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego. Za te pieniądze miasto zakupi dodatkowy tabor tramwajowy oraz wybuduje kolejne ścieżki rowerowe.
We wtorek 11 kwietnia Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, podpisał umowę na dofinansowanie z regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego. Dodatkowe środki zyska jeden z flagowych projektów miasta pod nazwą „Rozwój łańcuchów ekomobilności w Olsztynie poprzez rozbudowę infrastruktury rowerowej i zakup taboru”.
Rowerowe miastoProjekt realizowany będzie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a w jego zakres wchodzą trzy zadania. Przede wszystkim ucieszą się z nich rowerzyści. Miasto planuję budowę ścieżek rowerowych, w tym części Łynostrady, komunikujących centrum miasta z południowymi osiedlami mieszkaniowymi oraz budowę ścieżek rowerowych i traktów pieszych w Gutkowie, w obrębie ulic objętych projektem powiązania komunikacyjnego drogi wojewódzkiej 527 z drogą krajową DK 16.
Dokładnie chodzi o budowę przy ul. Witosa prawostronnej ścieżki pieszo-rowerowej z połączeniem jej z tą wzdłuż Herdera, podobnie wzdłuż ul. Obrońców Tobruku. Poza tym w planach jest także budowa ścieżek rowerowych oraz chodników w pasie ul. Kresowej od skrzyżowania z planowaną do budowy ul. Wołodyjowskiego do granicy Olsztyna z gminą Jonkowo oraz budowę chodników i ścieżek wzdłuż Wołodyjowskiego, Żurawiej i Perkoza.
– Oznacza to, że Olsztynowi przybędzie ponad siedem kilometrów dróg rowerowych, będących częściowo również ciągami pieszo-rowerowymi, w tym tak istotne odcinki, jak: ul. Tuwima – Park Centralny (1667 m), al. Obrońców Tobruku (1192 m) czy ul. Żurawia (1929 m) – informuje Grzymowicz. Dodaje przy tym, że w Parku Centralnym ścieżki rowerowe już są, a w tym roku
zostanie przebudowany most św. Jakuba i powstanie pod nim ścieżka pieszo-rowerowa, więc po zakończeniu projektu będzie można w zasadzie bezkolizyjnie przejechać rowerem z osiedla Brzeziny pod olsztyński zamek. – Jednocześnie, zbudowanie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Żurawiej umożliwi miłośnikom rowerów i jeziora Ukiel bezproblemowe okrążenie tego akwenu podczas jednej wycieczki – podkreśla.
mat. prasowe
Nowe tramwajeIstotnym z punktu widzenia
rozwoju systemu komunikacji szynowej w mieście, jest pozyskanie funduszy na zakup czterech pojazdów tramwajowych, uzupełniających już istniejący tabor. W sumie miasto zamierza w formie przetargu zakupić 10 nowoczesnych i niskopodłogowych tramwajów przy pomocy środków z różnych programów. – Zamówienie tramwajów podzieliliśmy ze względu na ich źródła finansowania – poinformował Piotr Grzymowicz, prezydent miasta. – W zadaniu dotyczącym ekomobilności będziemy realizować dwa tramwaje. Natomiast w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych związanych z miejskim obszarem funkcjonalności będziemy kupować 4 tramwaje. Z kolei w ramach zadania rozbudowy tramwaju będą kolejne 4 tramwaje – wylicza.
Docelowo park taborowy ma się wzbogacić o
14 nowych tramwajów. Ostatnie cztery składy MPK Olsztyn zakupi z własnych środków.
Miliony na ekoWartość inwestycji dofinansowanych przez marszałka to blisko 42 mln zł, a dofinansowanie z programu ZIT przekracza 30 mln zł. – Podpisana umowa to perspektywa realizacji kolejnego projektu infrastrukturalnego modernizującego nasze miasto – przekazał prezydent.