Czy rozjazd, który powstał przy zajezdni jest zalążkiem rozbudowy olsztyńskiej sieci tramwajowej do ulicy Budowlanej? – To infrastruktura stricte zajezdniowa, choć w przyszłości może być połączona z przedłużeniem linii po ulicy Towarowej do ulicy Budowlanej – wyjaśnia Ewa Janowiak, rzeczniczka prasowa jednostki odpowiedzialnej za realizację inwestycji.
Mowa o fragmencie toru technicznego, biegnącego wzdłuż ulicy Towarowej, którym tramwaje będą zjeżdżać z trasy do zajezdni. Na końcu trasy wykonawca, firma Torpol, położyła pierwszy fragment torów, a dokładniej – rozjazd, który okazał się być trójkątem torowym.
Już od dawna mówiło się o
przedłużeniu linii tramwajowej dalej wzdłuż ulicy Towarowej do skrzyżowania z ulicą Budowlaną. Wykorzystany byłby przy tym podwójny tor techniczny, którym tramwaje będą zjeżdżać od dworca do zajezdni. Można zatem uznać, że trójkąt torowy mógłby być zalążkiem przyszłej rozbudowy sieci tramwajowej. – Będzie on służył, jeżeli zajedzie taka potrzeba technologiczna, do obracania tramwajów przy konieczności wjazdu danym czołem lub przetrzymania tramwaju w momencie zatorów przy zjeździe autobusów i tramwajów na zajezdnię – informuje Ewa Janowiak.
Jednak nie można wykluczyć żadnego scenariusza. – Opracowywany jest projekt przebudowy ulicy Towarowej do projektowanego węzła obwodnicy Olsztyna, gdzie pozostanie tylko rezerwa pod ewentualną przyszłą zabudowę torami tramwajowymi – mówi rzeczniczka.
Kierunki rozwoju sieci tramwajowej nie są jeszcze w stu procentach znane i zatwierdzone. Wiadomo, że miasto dostanie
mniejsze dofinansowanie z Unii z programu Polska Wschodnia, które miało posłużyć przede wszystkim do rozwoju komunikacji publicznej, w tym – sieci tramwajowej. Od 9 marca tego roku prezydent powołał także
specjalną komisję, która przy współudziale firmy zewnętrznej opracuje szczegółową strategię rozwoju komunikacji publicznej w mieście.
Jeżeli projekt przedłużenia linii tramwajowej po torach technicznych zostanie pozytywnie zaopiniowany, to – jak wyjaśnia Ewa Janowiak – infrastruktura przy zajezdni w przyszłości może być połączona z przedłużeniem linii po ulicy Towarowej do ulicy Budowlanej.
W okolicy zajezdni tramwajowej firma Torpol realizuje odcinek C inwestycji. Wzdłuż ulicy Towarowej powstaje dwutorowy tor techniczny. Po wymianie sieci podziemnych Torpol ustawił kilkadziesiąt słupów trakcyjnych. Robotnicy wysypali już tłuczeń, ułożyli podkłady, a także rozpoczęli już montowanie elementów podtrzymujących sieć trakcyjną. Prawie na całej długości zamontowane są tory. Firma realizuje również budowę torowiska na ulicy Kościuszki od dworca głównego do skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego. Większa część tej arterii została już zamknięta. Pozostał jeszcze niewielki kilometrowy odcinek od skrzyżowania Piłsudskiego z Kościuszki do ulicy Obiegowej na której nie toczą się jeszcze żadne prace.
Wycinek z dokumentacji z wjazdem do zajezdnifot. MJ fot. MJ
fot. MJ