Zakończył się przetarg na obsługę linii autobusowych w Olsztynie w ramach uwalniania rynku. Swoje oferty złożyło pięciu przewoźników – wszyscy z 12-metrowymi Solarisami. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu za najkorzystniejszą ofertę uznał konsorcjum firm Meteor i Irex ze Śląska. Wszystko wskazuje na to, że będzie to już trzeci przewoźnik autobusowy w Olsztynie.
W lipcu 2015 roku ruszył przetarg na przewozy autobusowe rozpisany przez Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, miejskiego organizatora. Termin składania kopert ofertowych zakończył się 31 sierpnia. Po ich analizie okazało się, że konsorcjum firm Meteor i Irex ze Śląska złożyło najkorzystniejszą ofertę na obsługę linii autobusowych. Przewoźnik zaoferował miastu najniższą stawkę na poziomie 7,41 zł za wozokilometr. Zyskał tym samym prawie maksymalną liczbę punktów – 99,76.
Udział w przetargu wzięło też czterech innych oferentów. Poza zwycięską firmą, swoje oferty złożyli też: Arriva z Torunia, która złożyła ofertę 8,05 zł za wozokilometr, Bega Trans z Jabłonowa Pomorskiego, konsorcjum firm Nowak Transport i Usługi Transportowe Pawelec Krzysztof oraz Mobilis z najdroższą ofertą 8,53 zł za wozokilometr. Wszyscy zaproponowali do wykonywania przewozów Solarisy Urbino 12.
1/3 olsztyńskiego rynku w prywatnych rękachMiasto podpisze umowę z kolejnym przewoźnikiem na 10 lat z zastrzeżeniem, że w ciągu roku wykonawca zrealizuje do 1,3 mln wozokilometrów. – Nie powierzamy jakichś konkretnych linii autobusowych. Obsługa będzie odbywała się tak jak do tej pory, gdzie na tej samej linii jeżdżą pojazdy i MPK, i KDD/ Blue Line – wyjaśnia Paweł Pliszka, rzecznik prasowy ZDZiT-u.
Inny prywatny przewoźnik KDD realizuje obecnie wyłącznie 700 tys. wozokilometrów, co stanowi ok. 10% całego systemu komunikacyjnego. Po uwolnieniu ok. 20% tras konsorcjum Meteor i Irex, udział prywatnych przewoźników wyniesie już jedną trzecią całego olsztyńskiego rynku przewozów.
Wiadomo, że konsorcjum, jako kolejny operator będzie musiało posiadać co najmniej 23 pojazdy. Jednocześnie w ruchu w ciągu jednego dnia do realizacji zadań przewozowych planowanych będzie maksymalnie 20 autobusów – pozostałe co najmniej 3 autobusy stanowić będą tzw. rezerwę minimalną. Dla porównania, miejski przewoźnik MPK Olsztyn posiada ponad 160 pojazdów.
To nie pierwszy już przetargTo nie pierwsza prywatna firma, która będzie świadczyła usługi komunikacyjne olsztynianom. Pierwsze było konsorcjum firm KDD & Blue Line, które wyruszyło na miejskie drogi 1 października 2013 roku. Po raz pierwszy drogowcy zdecydowali się w tedy w przetargu oddać 10% tras w prywatne ręce. – Na tę decyzję wpłynęły przede wszystkim aspekty finansowe, a także wprowadzenie kolejnych nowoczesnych autobusów na rynek olsztyńskiej komunikacji miejskiej – wyjaśnia przyczyny tej decyzji rzecznik drogowców. Obaw było zresztą wtedy sporo, zwłaszcza, że olsztynianie obawiali się zamieszania biletowego. Myśleli, że na każdego przewoźnika potrzebny będzie inny bilet, bowiem do tej pory realia, że po mieście może kursować więcej niż jeden przewoźnik, były im nieznane.
Kiedy konsorcjum KDD i Blue Line rozpoczynało obsługę linii komunikacji miejskiej w Olsztynie stawka za wozokilometr wynosiła 6,19 zł za wozokilometr. Teraz wynosi ona 6,22 zł. MPK Olsztyn dostaje od miasta 9,33 zł za wozokilometr. W 2014 roku na zlecenie ZDZiT wykonano 7 779 000 wozokilometrów.
Dziwić może brak w przetargu KDD, które odwoływało się od wymogów stawianych przez ZDZiT. Sprawa trafiła nawet do KIO. Wbrew obawom, firma Meteor nie jest w żaden sposób powiązana z dotychczasowym olsztyńskim przewoźnikiem KDD Dariusz Gackowski. Zwłaszcza, że Meteor w konsorcjum z KDD występował także w przetargu w Bydgoszczy. – Firma KDD Dariusz Gackowski jest działalnością gospodarczą, która nie ma nic wspólnego z moimi firmami Meteor oraz KDD Trans – uspokaja Ireneusz Kozioł, prezes. – Jedyne podobieństwo jest w nazwie – dodaje.
Jeżeli nie będzie formalnych przeszkód to najkorzystniejsza oferta okaże się wiążąca dla miasta. Będzie to wiadomo dopiero w najbliższych tygodniach. Od momentu podpisania umowy przewoźnik deklaruje, że jest w stanie rozpocząć świadczyć usługi po 149 dniach.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.