Zakończył się właśnie ostatni etap dostawy tramwajów dla Olsztyna. W nocy z niedzieli na poniedziałek przyjechał do zajezdni ostatni z piętnastu już Solarisów Tramino. Własnością miasta stanie się dopiero po 90 dniach –tyle dni będzie trwał formalny odbiór pojazdu.
Proces dostarczania tramwajów do Olsztyna trwał od 12 czerwca. Wtedy właśnie na specjalnej lawecie został przywieziony pierwszy skład (fabryczna dwójka). W tym samym czasie fabryczna jedynka odbywała testy w Poznaniu. Wczoraj (05.10) zakończył się ostatni z piętnastu transportów. Do zajezdni tramwajowej trafił wreszcie ostatni pojazd. – Miasto podpisało aneks z Solarisem, zgodnie z którym każdy z tramwajów po 90 dniach odbiorów przechodzi z rąk wykonawcy w ręce zamawiającego – informuje Ewa Janowiak, rzeczniczka prasowa projektu tramwajowego. Przez ten czas Tramino testowane jest na olsztyńskiej zajezdni przez pracowników Solarisa.
Tramino nagradzane
Pojazd dla Olsztyna jest podzielony na trzy sekcje. Każda z nich osadzona została na tzw. wózku. Dwie skrajne są wózkami napędowymi, a środkowa to wózek toczny. Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tramwaj zabiera na pokład ponad 200 podróżujących, z czego dla 43 przewidziano miejsca siedzące. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer.
Tramwaj jest dwukierunkowy oraz w pełni niskopodłogowy o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra. Tym samym jest najszerszym tramwajem w Polsce. Dodatkowo zastosowano w nim szereg zastosowań, które również wyróżniają go na tle innych pojazdów.
Ostatni Solaris Tramino najpierw odwiedził targi Trako w Gdańsku. Jest fabryczną czternastką. Pojazd ten zdobył aż trzy wyróżnienia w trzech kategoriach: w konkursie o nagrodę im. inż. Ernesta Malinowskiego dla wyrobów i innowacji technicznych stosowanych w kolejnictwie i prezentowanych na targach (kategoria tabor); w konkursie o nagrodę im. prof. Czesława Jaworskiego za wybitne osiągnięcia w stosowaniu nowych technologii i urządzeń trakcji elektrycznej, którego organizatorem jest Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP (I wyróżnienie); oraz w konkursie o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego dla najlepszych wyrobów i innowacyjnych rozwiązań technicznych i nowoczesnych technologii przeznaczonych dla trakcji elektrycznej w komunikacji miejskiej, którego organizatorem jest Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej (kategoria tabor szynowy).
Będą następne tramwaje
Wiadomo już, że miasto będzie rozwijać swój układ tramwajowy przy wsparciu finansowym z Unii. W ramach nowej perspektywy zostaną zakupione nowe pojazdy do obsługi kolejnych linii. – Na razie ciężko powiedzieć ile chcielibyśmy ich kupić, bowiem dzisiaj dopiero podpisujemy umowę z firmą, która opracuje dla miasta dokumentację – mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.
Dokładnie firma z Gdańska – Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego – opracuje dla Olsztyna dokumentację, która zawierać będzie trzy koncepcje przedłużenia linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS. Dodatkowo w dokumentacji znajdzie się także rozbudowa zajezdni tramwajowej z wyposażeniem. Jest to pierwszy krok do ubiegania się o dofinansowanie.
Start tramwajów zaplanowany jest na 15 grudnia w 108 rocznicę uruchomienia komunikacji szynowej w Olsztynie. W listopadzie jazdy testowe powinni zacząć motorniczowie. Mają oni do przejeżdżenia 25 godzin w ruchu ciągłym.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
