Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn z nowym układem komunikacyjnym

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn z nowym układem komunikacyjnym
fot. MJ
Tramwaje co 7,5 minuty, autobusy co kwadrans. Olsztyn za sprawą tramwajów przebudowuje swój układ komunikacyjny. – To pierwsza tak duża zmiana układu komunikacyjnego Olsztyna od dekady – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Jerzy Roman. Komunikacja miejska, w połączeniu z tańszymi sieciówkami, wreszcie ma szansę stanowić realną alternatywę dla aut osobowych.

Najważniejsza zmiana to oczywiście wprowadzenie nowego środka transportu. Tramwaje będą kursować na trzech liniach: Kanta - Wysoka Brama, Kanta - Dworzec Główny, Dworzec Główny - Uniwersytet-Prawocheńskiego. W godzinach szczytu składy będą przyjeżdżać co ok. 7,5 minuty. Podróż powinna się zamknąć w okolicy piętnastu minut, jednak będzie to wiadomo dopiero po testach z wykorzystaniem planowanego priorytetu w ruchu dla tramwajów.

Inne numery


Uruchomienie tramwaju jest więc dobrą okazją – niejako wymuszoną – do zmian w całym układzie komunikacyjnym. Jedna z nich dotyczy samej numeracji linii. Ponieważ urzędnicy postanowili – na wzór warszawski – przyporządkować najniższe liczby tramwajom, zmiany wymagała zatem cała numeracja autobusowa.

Dla tramwajów zarezerwowano przedział od 1 do 99, linie zwykłe oznaczone będą cyfrą „1” z przodu (czyli np. 117 zamiast obecnej 17), linie dowozowe do tramwajów cyfrą „2” (np. 201), a okresowe – „3” (np. 337). Będą też działać dwie linie nocne – N01 i N02. Jeżeli w przyszłości Olsztyn zdecyduje się wprowadzić linie pospieszne, to zyskają one numerację z kolejnego przedziału liczbowego.

Nowością dla olsztynian będą zapewne linie dowozowe od 201 do 205. Te będą kursować z os. Generałów, Pieczewa oraz Tęczowego Lasu. Wygodą dla mieszkańców będą z pewnością przesiadki „drzwi w drzwi” do tramwaju. Warto wspomnieć, że będą to jedynie linie jednokierunkowe o ograniczonych porach kursowania. Dostępne będą jedynie w szczycie porannym i wieczornym. Wyjątek stanowi tutaj jednak dwukierunkowa linia 205, która kursować będzie od 5 rano do prawie 23.

Inne częstotliwości

Nowy układ komunikacyjny to także częstsze kursy autobusów, więcej możliwości podróżowania, sprawniejsze przejazdy oraz wygodniejsze przesiadki, które wreszcie zapoczątkuje wprowadzany bilet czasowy. – Naszym priorytetem jest poprawa połączeń na terenie całego miasta – wyjaśnia prezydent Piotr Grzymowicz. – Chcemy zadbać też o te osiedla, do których nie dociera tramwaj. Wśród najważniejszych założeń były częstsze kursy oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej w weekendy i święta. Jestem przekonany, że jakość świadczonych usług zadowoli olsztynian – mówi prezydent.

W przypadku większości połączeń autobusowych decydowano się do tej pory na interwał w wysokości dwudziestu minut. Teraz częstotliwość wzrośnie, bowiem częstotliwość kursowania wynosić będzie kwadrans. Dotyczyć to będzie większość linii od poniedziałku do piątku. Poza tym pojawi się więcej połączeń wieczornych w dni robocze wolne od nauki szkolnej oraz w dni świąteczne, co było do tej pory sporym mankamentem komunikacji miejskiej w Olsztynie. W nowym układzie komunikacja miejska przejedzie dziennie 27,8 tys. km. To o 3,2 tys. km więcej, niż teraz, co daje wzrost rocznego dystansu o prawie 950 tys. km. Na 38 liniach kursować będzie 168 pojazdów (teraz to odpowiednio 34 i 144).

Na stronie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu już można zapoznać się z nowymi rozkładami jazdy. Zmiany te jednak wejdą najwcześniej w momencie uruchomienia tramwaju, a najpóźniej na początku przyszłego roku.

Możliwe korekty

– To pierwsza tak duża zmiana układu komunikacyjnego Olsztyna od dekady – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Jerzy Roman. – Trzeba pamiętać, że w tym czasie powstały nowe osiedla, zakłady pracy, więc i zmieniły się oczekiwania olsztynian co do kierunków podróżowania. Sugerowaliśmy się więc uwagami zgłaszanymi przez mieszkańców. Poza tym prowadziliśmy badania skąd i dokąd podróżuje najwięcej osób.

Należy pamiętać, że to dopiero propozycje zmian. Wszystko teraz zależy od tego, czy mieszkańcy zaakceptują nowy układ komunikacyjny. – W ciągu pierwszych trzech miesięcy zweryfikujemy działanie naszej propozycji – informuje kierownik Działu Przewozów Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Marcin Szwarc. – Przeprowadzimy ponowne badania, a po ich analizie, czyli w ciągu pół roku od wejścia zmian w życie nie wykluczamy wprowadzenia korekt – dodaje.

Najnowszy tabor

Dodatkowo od listopada w Olsztynie pojawią się nowe bilety. Taryfa została uproszczona i sprowadzona do podstawowych biletów. Wreszcie zdecydowano się wprowadzić bilet czasowy oraz obniżyć cenę biletu sieciowego. Nowością jest także porzucenie podziału na dwie strefy biletowe.

W pierwszym kwartale 2016 roku na ulice Olsztyna ma wyjechać kolejny prywatny przewoźnik. Konsorcjum firm Meteor i Irex-3 wygrało w przetargu obsługę około 20% tras układu komunikacyjnego. Operator zadeklarował pozyskanie 23 nowych Solarisów Urbino.

Także MPK Olsztyn zakupiło fabrycznie nowe Solarisy Urbino. Po sześć sztuk 12-metrowych i 18-metrowych. Wszystkie autobusy będą pojazdami najnowszej generacji. Wszystko zatem wskazuje, że Olsztyn, wraz z najnowszymi tramwajami, stanie się teraz miastem z jednym z najmłodszych taborów w Polsce. Przynieś to może tylko same korzyści i przyczyni się pozytywnie na wzrost znaczenia komunikacji miejskiej.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5