Tramwaje co 7,5 minuty, autobusy co kwadrans. Olsztyn za sprawą tramwajów przebudowuje swój układ komunikacyjny. – To pierwsza tak duża zmiana układu komunikacyjnego Olsztyna od dekady – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Jerzy Roman. Komunikacja miejska, w połączeniu z tańszymi sieciówkami, wreszcie ma szansę stanowić realną alternatywę dla aut osobowych.
Najważniejsza zmiana to oczywiście wprowadzenie nowego środka transportu. Tramwaje będą kursować na trzech liniach: Kanta - Wysoka Brama, Kanta - Dworzec Główny, Dworzec Główny - Uniwersytet-Prawocheńskiego. W godzinach szczytu składy będą przyjeżdżać co ok. 7,5 minuty. Podróż powinna się zamknąć w okolicy piętnastu minut, jednak będzie to wiadomo dopiero po testach z
wykorzystaniem planowanego priorytetu w ruchu dla tramwajów.
Inne numeryUruchomienie tramwaju jest więc dobrą okazją – niejako wymuszoną – do zmian w całym układzie komunikacyjnym. Jedna z nich dotyczy samej numeracji linii. Ponieważ urzędnicy postanowili – na wzór warszawski – przyporządkować najniższe liczby tramwajom, zmiany wymagała zatem cała numeracja autobusowa.
Dla tramwajów zarezerwowano przedział od 1 do 99, linie zwykłe oznaczone będą cyfrą „1” z przodu (czyli np. 117 zamiast obecnej 17), linie dowozowe do tramwajów cyfrą „2” (np. 201), a okresowe – „3” (np. 337). Będą też działać dwie linie nocne – N01 i N02. Jeżeli w przyszłości Olsztyn zdecyduje się wprowadzić linie pospieszne, to zyskają one numerację z kolejnego przedziału liczbowego.
Nowością dla olsztynian będą zapewne linie dowozowe od 201 do 205. Te będą kursować z os. Generałów, Pieczewa oraz Tęczowego Lasu. Wygodą dla mieszkańców będą z pewnością przesiadki „drzwi w drzwi” do tramwaju. Warto wspomnieć, że będą to jedynie linie jednokierunkowe o ograniczonych porach kursowania. Dostępne będą jedynie w szczycie porannym i wieczornym. Wyjątek stanowi tutaj jednak dwukierunkowa linia 205, która kursować będzie od 5 rano do prawie 23.
Inne częstotliwości
Nowy układ komunikacyjny to także częstsze kursy autobusów, więcej możliwości podróżowania, sprawniejsze przejazdy oraz wygodniejsze przesiadki, które wreszcie zapoczątkuje wprowadzany bilet czasowy. – Naszym priorytetem jest poprawa połączeń na terenie całego miasta – wyjaśnia prezydent Piotr Grzymowicz. – Chcemy zadbać też o te osiedla, do których nie dociera tramwaj. Wśród najważniejszych założeń były częstsze kursy oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej w weekendy i święta. Jestem przekonany, że jakość świadczonych usług zadowoli olsztynian – mówi prezydent.
W przypadku większości połączeń autobusowych decydowano się do tej pory na interwał w wysokości dwudziestu minut. Teraz częstotliwość wzrośnie, bowiem częstotliwość kursowania wynosić będzie kwadrans. Dotyczyć to będzie większość linii od poniedziałku do piątku. Poza tym pojawi się więcej połączeń wieczornych w dni robocze wolne od nauki szkolnej oraz w dni świąteczne, co było do tej pory sporym mankamentem komunikacji miejskiej w Olsztynie. W nowym układzie komunikacja miejska przejedzie dziennie 27,8 tys. km. To o 3,2 tys. km więcej, niż teraz, co daje wzrost rocznego dystansu o prawie 950 tys. km. Na 38 liniach kursować będzie 168 pojazdów (teraz to odpowiednio 34 i 144).
Na stronie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu już można zapoznać się z nowymi rozkładami jazdy. Zmiany te jednak wejdą najwcześniej w momencie uruchomienia tramwaju, a najpóźniej na początku przyszłego roku.
Możliwe korekty– To pierwsza tak duża zmiana układu komunikacyjnego Olsztyna od dekady – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Jerzy Roman. – Trzeba pamiętać, że w tym czasie powstały nowe osiedla, zakłady pracy, więc i zmieniły się oczekiwania olsztynian co do kierunków podróżowania. Sugerowaliśmy się więc uwagami zgłaszanymi przez mieszkańców. Poza tym prowadziliśmy badania skąd i dokąd podróżuje najwięcej osób.
Należy pamiętać, że to dopiero propozycje zmian. Wszystko teraz zależy od tego, czy mieszkańcy zaakceptują nowy układ komunikacyjny. – W ciągu pierwszych trzech miesięcy zweryfikujemy działanie naszej propozycji – informuje kierownik Działu Przewozów Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Marcin Szwarc. – Przeprowadzimy ponowne badania, a po ich analizie, czyli w ciągu pół roku od wejścia zmian w życie nie wykluczamy wprowadzenia korekt – dodaje.
Najnowszy tabor
Dodatkowo od listopada w Olsztynie pojawią się
nowe bilety. Taryfa została uproszczona i sprowadzona do podstawowych biletów. Wreszcie zdecydowano się wprowadzić bilet czasowy oraz obniżyć cenę biletu sieciowego. Nowością jest także porzucenie podziału na dwie strefy biletowe.
W pierwszym kwartale 2016 roku na ulice Olsztyna ma wyjechać kolejny prywatny przewoźnik. Konsorcjum firm Meteor i Irex-3 wygrało w przetargu obsługę około 20% tras układu komunikacyjnego. Operator zadeklarował pozyskanie 23 nowych Solarisów Urbino.
Także MPK Olsztyn zakupiło fabrycznie nowe Solarisy Urbino. Po sześć sztuk 12-metrowych i 18-metrowych. Wszystkie autobusy będą pojazdami najnowszej generacji. Wszystko zatem wskazuje, że Olsztyn, wraz z najnowszymi tramwajami, stanie się teraz miastem z jednym z najmłodszych taborów w Polsce. Przynieś to może tylko same korzyści i przyczyni się pozytywnie na wzrost znaczenia komunikacji miejskiej.