Zrównoważona ekomobilność miejska otrzymała dzisiaj unijne dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia. Umowę w tej sprawie podpisał dzisiaj (14.12) Piotr Grzymowicz, prezydent miasta, w Ministerstwie Rozwoju. To pierwszy projekt z Olsztyna, który otrzymał dotację ze środków unijnych. Kolejny ma trafić do PARP-u jeszcze przed świętami.
Podobnie jak w ubiegłych latach, fundusze z ponadregionalnego programu dla Polski Wschodniej przeznaczone są na rozwój transportu miejskiego w miastach wojewódzkich i otaczających je obszarach. Nowym inwestycjom programu dedykowanego Polsce Wschodniej, na które przeznaczono łącznie 440 mln euro, towarzyszy bardziej kompleksowe podejście. – Koncentrujemy się na znacznie szerszym oddziaływaniu projektów rozwijających transport miejski. Rozpatrujemy je nie tylko przez pryzmat inwestycji w infrastrukturę, ale też m.in. przez poprawę poziomu życia mieszkańców i jakości środowiska. Patrzymy na transport publiczny jako na ważny czynnik miastotwórczy, mający bardzo duży wpływ na jego społeczno-gospodarczą atrakcyjność – wyjaśnił wiceminister Adam Hamryszczak.
W siedzibie Ministerstwa Rozwoju Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna popisał umowę o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na projekt rozwój zrównoważonego transportu miejskiego. To pierwsze zadanie w przygotowanym przez miasto programu rozwoju całego systemu komunikacji miejskiej.
Kraj potrzebuje infrastruktury– Dzięki rozwojowi transportu zbiorowego w Olsztynie, który w ramach ekomobilności zintegruje ze sobą różne środki transportu, powstaną liczne ułatwienia, które sprawią, że transport będzie szybszy, bardziej przyjazny, także dla środowiska, i w konsekwencji też tańszy – wskazuje Mateusz Morawiecki, wicepremier.
– Kraj na takim poziomie rozwoju, na jakim się teraz znajduje, potrzebuje dużo bardziej infrastruktury, a nie basenów i stadionów, które są tylko generatorami kosztów. Potrzebuje właśnie takiej infrastruktury jak w Olsztynie, integrującej dworzec PKP i PKS. To jest kolejny dowód, że linia tramwajowa to nie tylko zysk dla firm, które ją budowały, ale też zysk dla producenta tramwajów – podkreśla Morawiecki.
Jak podkreślił Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju, bez nowoczesnej infrastruktury nie będzie konkurencyjnej Polski i konkurencyjnych regionów. – To co nas cieszy, to przyspieszenie będące wynikiem starania się ze strony beneficjentów, jak i naszej administracji. Dzisiejszy projekt był planowany do podpisania w przyszłym roku. Przyspieszenie pozwala, że możemy umowę podpisać jeszcze w tym roku, a to oznacza, że środki unijne będą szybciej pracować dla Polski i tego regionu – zaznaczył Kwieciński.
Tramwaj się sprawdził– Cieszymy się, ze możemy kontynuować rozwój transportu publicznego w Olsztynie. Dokładnie 19 grudnia 2015 roku otwieraliśmy nasz tramwaj. Był to ogromny projekt, który realizowaliśmy w poprzedniej edycji programu, gdzie za przeszło 550 mln zł zmodernizowaliśmy system transportu publicznego – przyznaje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Dodał, że dzisiaj
tramwaj się sprawdza na olsztyńskich ulicach. – Na obsługiwanych przez siebie odcinkach wzrosła o 100% liczba przewożonych osób – wyjaśnia.
Projekt,
który otrzymał dofinansowanie unijne, zdaniem Grzymowicza, dotyczy dalszej rozbudowy systemu transportu. – Ten projekt pozwoli nam na wybudowanie zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu. Cieszymy się z tego, że zarówno PKP SA i PKP PLK podjęły dynamiczne działania, ażeby z jednej strony zmodernizować trasy do Ostrzyna, jeżeli chodzi o tory, a z drugiej strony, żeby zmodernizować nasz dworzec główny – wyjaśnia prezydent.
– Zmodernizujemy także
całe ul. Pieniężnego i ul. Partyzantów, które otrzymają buspasy. Projekt dotyczy również zakupu nowych tramwajów – wymienia Grzymowicz. Jak dodaje, Olsztyn potrzebować będzie potrzebował 14 tramwajów. W ramach programu Polska Wschodnia, zakupione zostaną dwa pojazdy.
W grudniu kolejny wniosekJak podkreślił Grzymowicz, 23 grudnia miasto będzie składać kolejny wniosek o dofinansowanie unijne w ramach programu Polska Wschodnia. Chodzi tutaj o rozbudowę torowisk. – Te doświadczenia, które już dzisiaj mamy, pozwalają nam patrzeć w przyszłość z optymizmem w kontekście realizacji tych projektów, które są przed nami – podkreślił prezydent.
W ramach projektu zaplanowano budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP i PKS, przebudowę i budowę układu ulicznego w centrum Olsztyna (ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba oraz ul. Partyzantów) z nadaniem priorytetu komunikacji miejskiej (buspasy), zakup taboru tramwajowego. Zostanie rozbudowany system ITS oraz rozbudowę systemu komunikacji dróg rowerowych w Olsztynie. Zakończenie rzeczowej realizacji projektu planowane jest w 2018 r.