Pod koniec czerwca miasto ogłosiło przetarg na firmę, która wykona kilka koncepcji rozwoju transportu szynowego w mieście. Teraz społecznicy mówią narzuconym planom nie. – Dyskusji na temat rozwoju sieci tramwajowej został nadany odgórnie określony kierunek – zarzucają prezydentowi. Chodzi o koncepcję ringu, do której zrealizowania dąży miasto, a o której podyskutować chcieliby społecznicy.
Ogłoszony pod koniec czerwca przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS wraz z rozbudową zajezdni tramwajowej z wyposażeniem stał się zarzewiem konfliktu między społecznikami a władzami Olsztyna. Aż osiem stowarzyszeń podpisało wspólnie apel do prezydenta Piotra Grzymowicza o odwołanie przetargu i zorganizowanie szeregu spotkań z mieszkańcami. – Wskazanie w wydanym przez prezydenta zarządzeniu wariantu podstawowego i rezerwowego sprawia, że dyskusji na temat rozwoju sieci tramwajowej został nadany odgórnie określony kierunek. Niemożliwa będzie dyskusja nad pomysłami, które mogą być zupełnie odmienne od
koncepcji przedstawionych przez Urząd Miasta – argumentuje Bartłomiej Biedziuk, wiceprezes Forum Rozwoju Olsztyna, jednego ze stowarzyszeń, które apel podpisało.
– Pierwszorzędną kwestią jest określenie przebiegu kolejnej linii. To właśnie położenie trasy wpłynie w zasadniczy sposób na użyteczność i popularność tramwaju. Naszym zdaniem jej przebieg powinien zostać ustalony w ramach konsultacji społecznych, w trakcie których mieszkańcy oraz specjaliści przedstawią swoje propozycje – mówi Biedziuk. – Kolejny raz odgórnie podjęto decyzję o sposobie wydania niemałych publicznych pieniędzy, bez udziału mieszkańców – dodaje.
Miasto nie odwoła
Według przepisów prawa nie można po prostu odwołać
przetargu. – Nie możemy unieważnić postępowania przetargowego na tym etapie procedury. Możliwe jest to tylko wtedy, gdy wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć – informuje Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna. Jednocześnie dodaje, że konsultacje społeczne są jednym z elementów tego postępowania, więc zostały przewidziane na etapie sporządzania opisu przedmiotu zamówienia. – Wykonawca, w ramach zmówienia musi przeprowadzić konsultacje społeczne oddzielnie dla wariantu podstawowego i rezerwowego oraz poprowadzenia linii tramwajowej przez os. Wojska Polskiego, Zatorze, Podleśna – wyjaśnia Bartoszewicz.
W ramach konsultacji społecznych i działań towarzyszących wykonawca zorganizuje co najmniej cztery spotkania z mieszkańcami Olsztyna w sprawie wariantu podstawowego. Dwa z nich będą miały charakter warsztatowy. Z mieszkańcami osiedli dyskutowane będą kwestie lokalizacji przystanków tramwajowych oraz rozwiązań w zakresie ruchu pieszego. Dodatkowo wykonawca stworzy dwie wizualizacje 3D przedstawiające projektowane rozwiązania komunikacyjne i małą architekturę na tle istniejącej zabudowy na spotkania informacyjne.
W sprawie wariantu rezerwowego zorganizowane zostaną kolejne cztery spotkania. Jednego spotkania, gdzie wykonawca przeprowadzi ankietę dotyczącą przebiegu linii tramwajowej i/lub autobusowej wraz z rozmieszczeniem przystanków na os. Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna, jednego spotkania otwartego dla mieszkańców, jednego warsztatowego i jednego informacyjnego.
Nic nie jest do końca ustalone
Okazuje się, że kształt tras zaproponowany przez urzędników nie jest wcale do końca sztywny. Wielowariantowa koncepcja projektowa przebiegu i lokalizacji linii tramwajowej musi zawierać minimum trzy warianty przebiegu. Z tego co najmniej dwa muszą dotyczyć lokalizacji linii tramwajowej wzdłuż wskazanych przez urzędników ulic/Natomiast pozostały wariant może dotyczyć innego przebiegu linii tramwajowej. – Jednakże w takim przypadku linia tramwajowa musi łączyć południowe osiedla mieszkalne poprzez firmę Michelin z Dworcem PKP/PKS – dodaje Marta Bartoszewicz.
Dodatkowo trasy tramwaju zostały wytyczone w oparciu o szereg dokumentów. Najpierw powstał Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego. Na podstawie tej ustawy opracowano Plan Rozwoju Transportu Zbiorowego –Przedstawiono w nim dalszy proponowany rozwój linii tramwajowej. Co bardzo istotne, plan był konsultowany na etapie jego sporządzania – broni strony miasta rzeczniczka.
Ponadto w IV kwartale 2014 r. Zarząd Dróg Zieleni i Transportu przeprowadził kompleksowe badania napełnienia autobusów. Na podstawie wyników ZDZiT opracował preferencje, co do kierunków i tras którymi przemieszczają się pasażerowie komunikacji miejskiej w Olsztynie najchętniej. Dane te posłużyły do opracowania zarysu przyszłej trasy tramwajowej. Teraz opłacalność tejże trasy opracuje specjalnie wyłoniona z przetargu firma.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.