Minął już rok od podpisania umowy na projekt i budowę zajezdni dla powstającej sieci tramwajowej w Olsztynie. Prace budowlane, prowadzone przez Budimex i KZN Rail, znajdują się na półmetku. W wakacje obiekt przyjmie pierwsze Tramino, które produkuje teraz Solaris.
Zajezdnia dla tramwajów powstanie na terenie dzisiejszej bazy MPK Olsztyn (operatora autobusowego). Tramwaje dojeżdżać będą do niej dwutorowym torem technicznym, który od dworca głównego powstanie wzdłuż ulic Dworcowej i Towarowej, a wybuduje go Torpol.
Cały kompleks zajezdni składać się będzie z hali głównej, w której będą na co dzień stacjonować tramwaje oraz z hali warsztatowej, budynku administracyjnego i podstacji trakcyjnej. Dodatkowo powstanie też tor obwodowy wokół zajezdni oraz tor techniczny o długości 132 m do prób hamulcowych.
Początkowo zakładano, że tramwaje będą stacjonować pod gołym niebem. Ostatecznie jednak zdecydowano się na budowę zadaszonej hali. Jej konstrukcja jest już w większości przykryta stalową blachą. – W hali znajdzie się miejsce na 18 składów – informuje Ewa Janowiak, rzecznik prasowy jednostki odpowiedzialnej za projekt tramwajowy. Obiekt będzie tym samym nieznacznie większy niż wynika to z zapotrzebowania. – W kontrakcie zamówiliśmy na razie 15 tramwajów, ale jak tylko znajdą się środki, miasto ma w planach zakupić kolejne trzy składy. Posłużą one do rozwoju sieci tramwajowej – mówi rzecznik. Na razie nie wiadomo, gdzie stacjonować będą kolejne tramwaje, których dostawa będzie konieczna w przypadku rozbudowy sieci tramwajowej.
Zamontowane są już pierwsze szyny wraz z rozjazdami na żelbetowym fundamencie. Docelowo w zajezdni znajdzie się dziewięć torów postojowych – każdy dla dwóch tramwajów. W budowie jest także podstacja trakcyjna, która będzie zasilać składy.
Pierwotnie zajezdnię, jak i całą trasę tramwajową realizować mieli Hiszpanie, którzy jednak zostali wyrzuceni z placu budowy. Miasto zdecydowało o podzieleniu inwestycji. Przetarg na projekt i budowę zajezdni – ogłoszony w listopadzie 2013 r. – był jednym z najwcześniej rozpisanych postępowań tramwajowych. Pośpiech był podyktowany tym, że już w wakacje do Olsztyna Solaris dostarczy pierwsze Tramino, co wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiedniego miejsca, gdzie pojazd mógłby stacjonować. Umowę ze zwycięzcą przetargu – konsorcjum firm Budimex i KZN Rail – podpisano 7 lutego 2014 r. Na pełne zaprojektowanie zajezdni wykonawca miał maksymalnie pół roku, natomiast rok miały potrwać prace budowlane. Planowany termin zakończenia realizacji zajezdni to 7 sierpnia 2015 r.
Wartość tej części inwestycji tramwajowej, którą realizuje warszawsko-krakowskie konsorcjum, wynosi 88,8 mln zł. Środki na realizację umowy pochodzą ze środków własnych Olsztyna (15%) i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 (85%).
Hala główna
Hala warsztatowaPodstacja trakcyjnaWyjazd z zajezdni Wszystkie fot. Martyn Janduła