Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyński tramwaj dzieli urzędników i społeczników

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyński tramwaj dzieli urzędników i społeczników
fot. MJ
W Olsztynie trwają cały czas wzmożone przygotowania do rozbudowy tramwajów. W planach jest rozwój infrastruktury o kolejnych kilkanaście kilometrów podwójnego toru. Jednak zdaniem mieszkańców i społeczników planowanie trasy odbywa się po omacku – bez udziału szczegółowych dokumentów i badań.

Zaledwie pół roku temu w Olsztynie ruszył pierwszy tramwaj, tymczasem wciąż trwa w Olsztynie wzmożona dyskusja nad przyszłością szynowego środka transportu. Na przestrzeni ostatnich miesięcy pojawiło się kilka koncepcji przebiegu i usytuowania drugiej linii tramwajowej. Z uwagi na krytyczne głosy mieszkańców o ograniczonym wpływie na dobór ulic, którymi tramwaj miałby w przyszłości jeździć, Ratusz zlecił przygotowanie kolejnych wariantów.

Bez kosztorysów

Niektóre dodatkowe propozycje były bardzo interesujące, jak chociażby linia, która miała wieść przez samo centrum dużego osiedla mieszkaniowego – Nagórki. Dotychczas planowano, że tramwaj omijałby je po wschodniej stronie, przez co słabo spełniałby swoje zadanie zapewnienia sprawnej komunikacji. I to właśnie tramwaj przez Nagórki wzbudził najwięcej emocji. Jak podają społecznicy z organizacji Forum Rozwoju Olsztyna, urzędnicy zbyli pomysł tramwaju po ul. Barcza, argumentując to zbytnim obciążeniem finansowym. – W przypadku trasy wzdłuż ulicy Barcza pojawiła się jedynie informacja, wyrażona przez wiceprezydenta Bogusława Szwedowicza, jakoby realizacja tego przebiegu była o kilkadziesiąt milionów złotych droższa od budowy tramwaju wzdłuż ulicy Krasickiego. Argument kosztów podnoszono też podczas szczątkowych konsultacji społecznych, jakie były prowadzone – mówią społecznicy.

 Forum Rozwoju Olsztyna zwróciło się do Jednostki Realizującej Projekt 5 (JRP5) – jednostki Urzędu Miasta pilotującej prace nad projektem tramwajowym – o udostępnienie dokładnych kosztorysów budowy torowiska we wszystkich wariantach, które uzasadniałyby podane różnice kosztów. – W odpowiedzi JRP5 odmówiła publikacji kosztorysów, twierdząc że nie stanowią one informacji publicznej – przekazują społecznicy.

Bez dokumentów

Urzędnicy nie ogłosili jeszcze finalnego wariantu. Wszystko wskazuje jednak na to, że tramwaj pojedzie po ulicy Krasickiego, a nie po ulicy Barcza. Zrezygnowano także z jednotorowego odcinka do fabryki Michelin. Nie uwzględniono także głosów mieszkańców, żeby tramwaj zamiast skręcać z ul. Wyszyńskiego w al. Piłsudskiego, skręcał wcześniej w ul. Żołnierską. Obsługiwałby przez to większą część dużego osiedla Kormoran. – Projektanci pod koniec kwietnia przekazali nam finalną koncepcję tramwajową, a jak ją zweryfikujemy i będziemy mieli pewność, że wszystko zostało poprawnie przygotowane, wówczas oficjalnie przedstawimy wszystkie warianty, wraz z tym preferowanym – informuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.

Co więcej, FRO wskazuje także, że przy planowaniu kolejnej linii tramwajowej zabrakło strategicznych analiz, jak np. wpływ tramwajów na przepustowość ruchu pojazdów i pieszych na ulicach i dużych olsztyńskich skrzyżowaniach. – Zaskakująca jest dla nas informacja o tym, że władze miasta nie wiedzą i nie chcą wiedzieć, czy i w jaki sposób uruchomienie linii tramwajowej na wybranej trasie wpłynie na ruch pojazdów i pieszych. W innych ośrodkach realizujących projekty rozbudowy sieci tramwajowej tę kwestię analizuje się gruntownie, włącznie z opracowaniem wstępnych programów sygnalizacji świetlnej, i traktuje takie analizy jako istotny czynnik wyboru konkretnego przebiegu torowiska – podkreśla Krzysztof Suchowiecki z FRO.

Społecznicy podają, że w przypadku Olsztyna ma to istotne znaczenie, gdyż urzędnicy wytyczyli trasę przez główne ulice miasta – Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, Piłsudskiego i Dworcową. – Nieumiejętnie zaplanowane torowisko może trwale, w nieprzewidziany sposób zmniejszyć przepustowość wspomnianych ulic, a także dramatycznie wydłużyć czas niezbędny kierowcom i pieszym do pokonania któregokolwiek skrzyżowania – podaje Suchowiecki. – O tym, że nasze obawy są uzasadnione, może świadczyć na przykład program sygnalizacji na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego i Kościuszki (gdzie pojawiły się tramwaje), gdzie samochody często czekają w długich korkach, a piesi na każdym przejściu mają do dyspozycji tylko około 20 sekund w cyklu trwającym nawet trzy minuty – dodaje. Obawy FRO budzi też przebudowa ronda przy zbiegu ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego na regularne skrzyżowanie z ruchem tramwajowym i sygnalizacją świetlną. – Wszystko wskazuje na to, że ten newralgiczny punkt na komunikacyjnej mapie Olsztyna stanie się nieprzejezdny dla samochodów i skrajnie nieprzyjazny pieszym – argumentują.

– Niechęć do udostępnienia kosztorysów oraz brak analiz świadczą o tym, że rozbudowa sieci tramwajowej planowana jest po omacku. Skutki takich działań mieszkańcy odczują już po fakcie, gdy na jakiekolwiek zmiany będzie za późno – mówi Suchowiecki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5