Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyński tramwaj miałby jeździć w ringu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyński tramwaj miałby jeździć w ringu
fot. Martyn Janduła
Olsztyńscy urzędnicy zaproponowali wstępny zarys tego, jak widzą rozbudowę linii tramwajowych w mieście. Według planów, tramwaj miałby zostać przedłużony po stronie wschodniej Olsztyna i utworzyć ring. W zależności od przychylności Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz wysokości dotacji unijnej, mogłyby zostać także zrealizowane inwestycje uzupełniające.

Urząd Miasta Olsztyna w dniu 16 kwietnia 2015 r. złożył w Ministerstwie Rozwoju i Infrastruktury fiszki projektowe, które są wstępnym opisem zamiarów inwestycyjnych miasta. Zawierają one między innymi plany rozwoju sieci tramwajowej w Olsztynie, ale nie tylko. Projektów jest znacznie więcej. – Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju dało nam z programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej dokładnie 54,67 mln euro. Te pieniądze będziemy musieli przeznaczyć na tzw. „mobilność miejską” – informuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa prezydenta. Chodzi o takie projekty, które połączą kilka środków transportu w życiu codziennym.

Koncepcja ringu

Ze względu na zmniejszenie dotacji unijnej dla Olsztyna, mimo spodziewanej wcześniej większej puli pieniędzy, urzędnicy chcą się teraz skupić przede wszystkim na dopracowaniu i realizacji projektu rozbudowy powstającej właśnie sieci tramwajowej. Według koncepcji przygotowanej przez miasto, tramwaj utworzyłby wraz z powstającą linią ring, czyli okólną trasę. Miasto planuje przedłużenie linii od powstającej krańcówki na Jarotach ulicami Witosa, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, Piłsudskiego, Dworcową do samego dworca głównego. I tam tramwaj połączyłby się z pierwszym odcinkiem.

To główny wariant, i jak zaznacza Andrzej Karwowski, dyrektor projektu tramwajowego, może on jednak ulec zmianie. – Jest to wstępna koncepcja, którą poddamy pod dyskusję – wyjaśnia. Powstała ona w opracowaniu o wiele danych, które zbiera Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu. – ZDZiT wskazał, że największe potoki pasażerskie są między Pieczewem a ul. Dworcową, a miasto na bazie tych potrzeb napisało fiszki projektowe – mówi dyrektor.

Zalety takiego projektu

Nic dziwnego, że najważniejszym celem jest teraz poprowadzenie tramwaju taką trasą, żeby połączyć ze sobą kolejne duże osiedla, jak Pieczewo, Nagórki, Kormoran i Pojezierze. – Takie jest pierwotne założenie, żeby komunikacja publiczna docierała do tych miejsc, gdzie jest największa grupa potencjalnych odbiorców – mówi Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT-u.

Oczywiście kształt ringu nie jest przypadkowy. – Tutaj nakładają się dwa elementy. Po części dostajemy już pewne dane od Marcina Gromadzkiego, który opracowuje dla miasta prognozy rozwoju komunikacji miejskiej na lata 2015-2027. Drugą rzeczą są też badania napełnienia i kierunku poruszania się pasażerów, które prowadzimy już od kilku lat. Nakładając na siebie te dwa elementy, możemy wywnioskować, że to będą obszary, którymi najchętniej będą się poruszali pasażerowie – wyjaśnia Pliszka.

Są to kolejne duże osiedla Olsztyna, którymi pojedzie tramwaj, co pozwala na odpowiednie poprowadzenie tras tramwajowych zaproponowanych przez urzędników, bo infrastruktura tych osiedli na to pozwala. – Oczywiście jest też mowa o Zatorzu i tam też rozważamy poprowadzić może kiedyś tramwaj, ale to osiedle jest za mocno zamknięte urbanistycznie. Tutaj są większe ograniczenia możliwości technicznych, aby tak poprowadzić torowisko, by niezbyt intensywnie ingerować w istniejącą już infrastrukturę – zdradza Paweł Pliszka ze ZDZiT-u.

Wszystko zależy od pieniędzy


Stworzenie ringu z infrastruktury tramwajowej jest głównym planem. Miasto ma także inne. – Zależnie od przyznanych środków, szykowane są warianty uzupełniające, czyli przejazd po ul. Wilczyńskiego, wydłużenie do Kortowa, poprowadzenie torów po Piłsudskiego do ul. Obiegowej czy przedłużenie z obecną krańcówką na Tęczowym Lesie. To są te alternatywne elementy, które mogą zostać zrealizowane w późniejszych etapach, jeżeli pozwolą na to koszty – informuje Andrzej Karwowski, dyrektor inwestycji tramwajowej.

– Jest jeszcze rezerwa przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, która wynosi 44 mln euro i my po te środki również będziemy chcieli sięgnąć, jeżeli okaże się, że projekty, które jeszcze mamy w planach zrealizować, Ministerstwo uzna za ważne – wyjaśnia zamierzenia miasta Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prezydenta.

Jeżeli uda się zrealizować dalsze postanowienia projektu tramwajowego, to pojawi się więcej korzyści z budowania ringu w Olsztynie. – Ring będzie ułatwiał sytuację w chwilach awaryjnych, gdyby coś się wydarzyło, a któreś torowisko byłoby nieczynne, bo będzie uszkodzony tramwaj, to można zawsze zaproponować jakiś objazd – wymienia zalety projektu Paweł Pliszka, rzecznik ZDZiT-u.

Dopiero połączenie ringu torem przez aleję Piłsudskiego do ulicy Obiegowej czy poprowadzenie toru ulicą Wilczyńskiego da realne szanse na wykorzystanie tych wszystkich zalet. Może nawet dzięki temu powstaną kolejne cyferki w liniach tramwajowych.

Ministerstwo musi ocenić

Na razie miasto złożyło do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju fiszki projektowe. Jeżeli zostaną one ocenione pozytywnie i nie będzie uwag, co do tego, jak zostały one przygotowane, to najpóźniej w czwartym kwartale 2016 roku miasto będzie składać wniosek, który później do 2020 roku będzie wymagał rozliczenia. – W tej chwili cieszymy się, że Ministerstwo zainteresowało się rozbudową naszych tramwajów. Mamy przychylność i zachętę, aby złożone fiszki projektowe precyzować i konkretyzować oraz wskazywać, jakie są zalety i chociażby elementy zagrożenia studium wykonalności – wyjaśnia Andrzej Karwowski, dyrektor projektu tramwajowego w Olsztynie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5