Tramwaj, który powstaje w Olsztynie, ma być – jak wynika z dostępnych szacunków – szybszy niż autobus. Komunikacja szynowa, przy wykorzystaniu całego potencjału ITS, pojedzie z Jarot do dworca nawet w 14 minut. Autobus potrzebuje na to około 25 minut.
W obecnie budowanym 11-kilometrowym systemie tramwajowym znajdą się trzy linie. Pierwsza z nich połączy osiedle sypialne Jaroty z dworcem głównym, z kolei drugą linią pasażerowie dojadą z Jarot do Wysokiej Bramy w centrum Olsztyna. Trzecia linia służyć będzie przede wszystkim studentom, bowiem z dworca podąży do kampusu uniwersyteckiego. Jednak, żeby wykorzystać w całości potencjał tej linii, będzie ona wymagała rozbudowania w przyszłości. Zatrzymuje się ona tuż na początku Kortowa.
Wedle szacunkowych obliczeń czas przejazdu najbardziej obciążonej linii z Jarot do centrum ma wynieść od 13 do 16 min. Tramwaj z numerem jeden będzie kursować na trasie Kanta – Witosa – Płoskiego – Sikorskiego – Obiegowa – Żołnierska – Kościuszki – Piłsudskiego – 11 Listopada – Wysoka Brama. Kurs powrotny ma być jednak o minutę dłuższy i wynieść od 14 do 17 min.
Druga linia, która kursować będzie z Jarot do dworca, pokona swoją trasę nawet w 14-17 minut (z powrotem o minutę dłużej). Tramwaj pojedzie trasą Kanta – Witosa – Płoskiego – Sikorskiego – Obiegowa – Żołnierska – Kościuszki – Dworzec Główny. Warto zaznaczyć, że popularne linie autobusowe, które po części dublują trasę tramwajową, pokonują ją w około 25 minut.
Linia numer trzy połączy dworzec główny z kampusem uniwersyteckim. Studenci na pokonanie trasy będą potrzebować od 12 do 15 minut. Obecnie autobus linii nr 3 potrzebuje do pokonania podobnej trasy 20 minut. Tramwaj pojedzie na trasie Dworzec Główny – Kościuszki – Żołnierska – Obiegowa – Sikorskiego – Tuwima – Uniwersytet-Prawocheńskiego.
Podane wartości są jednak tylko szacunkowe. Trudno na chwilę obecną podać czas rozkładowy tramwaju. – Ostateczne czasy zostaną przygotowane po testach priorytetów przeprowadzonych na tramwajach i po wdrożeniu wszystkich komponentów systemu ITS – informuje Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.
Zapewne szczegóły i dokładne wyliczenia poznamy dopiero najwcześniej w listopadzie, kiedy powinny rozpocząć się testy całego systemu tramwajowego w Olsztynie, a także
systemu ITS. System inteligentnego sterowania ruchem pozwoli nadać priorytet komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach, co przełoży się na krótszy czas przejazdu tramwajów.
Wiadomo także, że miasto nie planuje uruchomienia nocnej linii obsługiwanej przez tramwaj. – Nie przewidujemy choćby ze względu na ograniczony zasięg takiego połączenia – mówi Paweł Pliszka.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.