Priorytety transportowe władz woj. opolskiego na najbliższe lata to m.in. prace inwestycyjne na kilku kluczowych liniach kolejowych w regionie, a także wdrożenie wspólnego biletu. Niewykluczone, że powołanie zostanie wojewódzki organizator transportu publicznego.
Jak informuje portal Transport-Publiczny.pl Violetta Ruszczewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Opolskiego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 planowany jest m.in. kontrakt na dostawę kolejnych pojazdów szynowych oraz podniesienie parametrów prędkości i poziomu obsługi podróżnych w ramach modernizacji i rewitalizacji trzech tras kolejowych: Opole – Nysa, Opole – Kluczbork i Nysa – Brzeg.
Zaplanowane działania nie pozostawiają wątpliwości, że intencją władz woj. opolskiego jest dążenie do wzrostu znaczenia transportu kolejowego w obsłudze komunikacyjnej regionu. Potwierdza to Violetta Ruszczewska. – Dzięki dotychczasowym działaniom Zarządu Województwa Opolskiego ustabilizowała się sytuacja kolejowych połączeń pasażerskich. Poprawił się standard podróży, powstały nowe połączenia. Wymienić tu należy choćby reaktywację połączenia do Głuchołaz czy uruchomienie pociągów w bezpośrednich relacjach Nysa – Wrocław i Brzeg – Gliwice przez Nysę, Prudnik i Kędzierzyn Koźle. W innych relacjach wzbogacona została oferta przewozowa. W przyszłości główny nacisk stawiany będzie na rozwój transportu publicznego, poprawę standardu podróżowania oraz wzrost roli transportu kolejowego, zgodnie z założeniami przyjętego „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa opolskiego” – mówi rzeczniczka UMWO.
Integracja autobusów z pociągami oraz dążenie do wspólnego biletuNa Opolszczyźnie mają być w najbliższych latach prowadzone działania zmierzające do synchronizacji rozkładów jazdy pociągów i autobusów, władze województwa chcą również podjąć działania związane z integracją taryfową różnych podsystemów transportu publicznego. – Integracja rozkładów jazdy różnych środków transportu publicznego oraz wprowadzenie jednolitego systemu taryfowego jest zadaniem każdego organizatora publicznego transportu zbiorowego. Od 2017 r. marszałek województwa opolskiego będzie organizatorem na liniach kolejowych i autobusowych umieszczonych w „Planie transportowym”. Oznacza to, że będzie możliwość decydowania o rozkładzie jazdy pociągów i autobusów na liniach objętych użytecznością publiczną, co powinno zapewnić stopniową integrację. W wojewódzkim planie transportowym zapisano również dążenie do wprowadzenia wspólnego biletu, ale będzie to możliwe dopiero po wybraniu operatorów na poszczególnych liniach użyteczności publicznej – dodaje Violetta Ruszczewska.
W planach jest również tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych? Jak zauważa rzeczniczka UMWO, w wojewódzkim planie transportowym znajdują się zapisy dotyczące tworzenia w przyszłości zintegrowanych węzłów przystankowych w regionie. Kluczowymi dla rozwoju transportu miejscami są następujące ośrodki: Opole, Kluczbork, Namysłów, Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Brzeg, Nysa i Olesno. – W tych miastach powinny w przyszłości powstać zintegrowane węzły przesiadkowe, które umożliwiać będą integrację połączeń autobusowych z kolejowymi – mówi Ruszczewska.
Niewykluczone jest powołanie wojewódzkiego organizatora transportu publicznegoRzeczniczka dodaje również, że nie jest wykluczone, iż w perspektywie kilku lat powołany zostanie wojewódzki organizator transportu publicznego. – Wdrożenie zapisów planu transportowego będzie wymagało szerokiej współpracy wszystkich organizatorów publicznego transportu. W regionie, z uwagi na stosunkowo niewielki obszar województwa opolskiego, być może uda się w przyszłości powołać wspólnego operatora, co pomogłoby w scaleniu oferty, integrację taryfową i rozkładową, a tym samym efektywniejsze i szersze wykorzystanie transportu publicznego – zakończyła Violetta Ruszczewska.
* * *
Artykuł ten stanowi kontynuację naszego cyklu, w którym pytamy władze poszczególnych województw na temat głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w nowej kadencji samorządowej (2014-18), której rozpoczęcie w dużej mierze pokryło się z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Zapraszamy do zapoznania się z postulatami zgłoszonymi przez władze województw:
•
Lubuskiego•
Wielkopolskiego•
Zachodniopomorskiego (którego władze też nie wykluczają powołania wojewódzkiego organizatora transportu publicznego)
•
Lubelskiego•
Warmińsko-mazurskiego.