Przedłuża się przebudowa stacji i dworca w Gliwicach. Kolejarze nie podają na razie nowego terminu zakończenia prac. – Udostępnienie dworca podróżnym uzależnione jest od zakończenia prac w tunelu, a także od terminu odbiorów – informuje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
W styczniu 2015 r. rozpoczęła się przebudowa dworca w Gliwicach. Prace, realizowane przez hiszpańską firmę Aldensa, powinny były zakończyć się jeszcze w zeszłym roku, jednak podróżni wciąż nie mogą korzystać z dworca. – Przesunięcie terminu oddania dworca do użytku wynika z konieczności realizacji dodatkowych prac, niemożliwych do zidentyfikowania przed odkryciem konstrukcji budynku – mówi Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
Jak zapewnia PKP SA, prace zmierzają już do końca. – Obecnie na dworcu w Gliwicach trwają prace związane z przygotowaniem do uruchomienia części pasażerskiej. Podróżni mogą już korzystać z peronów nr 1 i 3, a także z hali PKS oraz tunelu T1 – informuje Bułtowicz. Kolejarze nie podają na razie konkretnego terminu zakończenia prac. – Udostępnienie dworca podróżnym uzależnione jest od zakończenia prac w tunelu T2, a także od terminu odbiorów – dodaje Bułtowicz.
Pasażerowie powinni docenić efekty prac. Pojawi się m.in. elektroniczny system informacji pasażerskiej, wymieniony zostanie system nagłośnienia. – Na zmodernizowanym dworcu podróżni będą mogli skorzystać m. in. z saloniku prasowego, sklepu spożywczego, apteki, drogerii księgarni oraz lokalu gastronomicznego – informuje Maciej Bułtowicz.
fot. PKP SAZ nowych udogodnień skorzystają też niepełnosprawni. Mają zostać zlikwidowane bariery architektoniczne, pojawią się linie prowadzące w posadzce dla niewidomych i windy, a część kas będzie miała obniżone okienka. Poprawi się też bezpieczeństwo funkcjonowania obiektu. – Rozbudowany zostanie system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS (system inteligentnego zarządzania budynkiem) – informuje Maciej Bułtowicz.
Jednocześnie PKP PLK prowadzą prace przy przebudowie peronów i tuneli. – Powstaną tam windy i schody ruchome oraz nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji – wylicza Maciej Bułtowicz.
Pociągi dotarły do Gliwic w 1845 r. Obecny dworzec w Gliwicach został otwarty w 1925 r. W ramach realizowanych prac odświeżona zostanie m.in. powojenna mozaika w holu głównym.
fot. PKP SA