Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Oslo chce zamknąć centrum dla samochodów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Oslo chce zamknąć centrum dla samochodów
fot. Daniel78, lic. CC BY-SA 2.5 Wikimedia commons
Oslo ma szansę znaleźć się w absolutnej czołówce, jeżeli chodzi o ograniczanie ruchu i zmniejszanie zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych. Władze stolicy Norwegii chcą zamknąć centrum dla samochodów do 2019 r.

We wrześniowych wyborach samorządowych zwycięstwo odniosła Partia Pracy. Wraz z koalicjantami zaproponowała odważny plan poprawy powietrza i walki z gazami cieplarnianymi. Politycy chcą obniżyć ich emisję o 50% względem 2019 r. Zakłada on zamknięcie centrum dla ruchu samochodowego – tym bardziej, że nie generują go, w zdecydowanej większości, mieszkańcy śródmieścia. Jak podaje gazeta Verdans Gans, w centrum mieszka zaledwie 1 tys. osób, ale do pracy dojeżdża już 90 tys. osób. Pomysł budzi obawy o handel – w strefie ograniczenia ruchu znajduje się 11 z 57 centrów handlowych.

Zamknięcie centrum dla samochodów jest częścią większego planu, którego celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Nowe władze chcą m.in. inwestować w transport publiczny, w tym metro i tramwaje, zbudować 60 km dróg rowerowych, dofinansować zakup rowerów elektrycznych. Część pasów będzie zarezerwowana dla transportu publicznego i pojazdów elektrycznych. Miasto planuje też ograniczyć parkowanie, zwłaszcza w miejscach, gdzie utrudnia ono ruch rowerowy, a także podnieść stawki za parkowanie w pozostałych lokalizacjach.

Miasto dąży do tego, by ograniczyć ruch kołowy w całym mieście o 20% do 2019 r. i o 30% do 2030 r.– W 2030 r. wciąż będą osoby, które będą jeździć samochodami, ale muszą one być zeroemisyjne – mówi Lan Marie Nguyen Berg z partii Zielonych, która wchodzi w skład zwycięskiej koalicji.

Zmiany mogą nie być tak wielkim szokiem dla mieszkańców, jak można byłoby się spodziewać. Połowa gospodarstw nie posiada samochodów. To 634-tysięczne miasto posiada też bardzo duży odsetek osób poruszających się pieszo. W 2014 r. udział samochodów w mieście wyniósł 37%. Komunikacją miejską poruszało się 26% mieszkańców, na rowerach – 5%, a piechotą – 32%.

Oslo nie jest jedynym miastem, które myśli o ograniczaniu ruchu. Strefę bez samochodu zwiększa np. Madryt. Ciekawy eksperyment przeprowadziły władze Paryża, które wdrożyły dzień faktycznie bez samochodu. Wiele miast wycofuje też ruch z kluczowych ulic. Dobrym przykładem jest Wiedeń z Mariahilfer Strasse, która teraz jest popularnym traktem pieszych. Również polskie miasta zaczynają dostrzegać problem zbyt dużego ruchu kołowego. – Centrum miasta się zabudowywuje, natomiast niewiele jest rezerw, żeby rozbudowywać układ drogowy. Jedyne możliwości poprawienia tego ruchu to upłynnienie tego ruchu poprzez prace na sygnalizacji świetlnej – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. – Większość kierowców [którzy poruszają się po mieście] chce przyjechać do centrum. Tu wszyscy się nie pomieścimy. To widać w otoczeniu, w ulicach bocznych, jak dużą przestrzeń kierowcy zajmują. To praktycznie 100% tego, co samochody mogą zająć – mówi Puchalski. Na razie jednak działania koncentrują się na zwężaniu ulic i wytyczaniu przejść naziemnych w miejsce podziemnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5