Właśnie minął termin składania wniosków o udział w konkursie na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej trzeciego etapu rozbudowy II linii metra. W jego skład wchodzą trzy ostatnie stacje na odcinku zachodnim wraz z zapleczem – Stacją Techniczno-Postojową na Morach. Wpłynęło siedem wniosków o udział w postępowaniu, w tym dwa złożone przez podmioty dobrze już znane w warszawskim metrze.
Zgodnie
z zapowiedziami władz miasta realizacja ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra, od Powstańców Śląskich przez Chrzanów, w kierunku Połczyńskiej, została przyspieszona – ma on powstać do 2023 r. Jego budowa jest niezbędna dla sprawnej obsługi II linii, bowiem na jego końcu przewidziano zaplecze w postaci Stacji Techniczno-Postojowej Mory.
Pod koniec października Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej dla tego etapu rozbudowy II linii metra, w skład którego wchodzą niemal 4 km podwójnego tunelu i trzy stacje, a także zaplecze na Morach. Wczoraj (21 grudnia) minął termin składania ofert.
Jak poinformowało Metro, w sumie wpłynęło siedem ofert od biur projektowych z Polski, Danii, Francji i Wielkiej Brytanii. Wśród zainteresowanych udziałem w konkursie są:
- konsorcjum firm Funkciona Architekci Sp. p. Muñoz i Partnerzy (Polska), B720 Arquitectura S.L.(Hiszpania), CAF Turnkey & Engineering S.L. (Hiszpania)
- Systra SA (Francja)
- konsorcjum firm Schuessler – Plan Inżynierzy Sp. z o.o. (Polska), Schüßler – Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy), RYSY Architekci Rafał Sieraczyński (Polska)
- Gottlieb Paludan Architects (Dania)
- Ove Arup & Partners International Limited (Wielka Brytania)
- ILF Consulting Engineers Polska
- konsorcjum firm AMC Andrzej M. Chołdzyński I Biuro Projektów Metroprojekt (Polska)
Niektóre z podmiotów już uczestniczyły przy realizacji projektów wcześniejszych odcinków II linii. Przykładowo Chołdzyński z Metroprojektem wykonał wielobranżowy projekt koncepcyjny dla centralnego odcinka II linii metra. Metroprojekt dostał też zlecenie na projekty dwóch zachodnich odcinków –
od Ronda Daszyńskiego do Księcia Janusza (
w budowie) i
od Księcia Janusza do Powstańców Śląskich (tu znowu we współpracy z Chołdzyńskiem). Natomiast firma ILF zrealizowała projekt wykonawczy dla centralnego odcinka II linii, a także wygrała konkursy na projekty dwóch wschodnich-północnych odcinków:
od Dworca Wileńskiego do Trockiej (
w budowie) i
od Trockiej do Rembielińskiej.
Do oferentów spełniających kryteria konkursu zostaną wysłane zaproszenia do złożenia prac konkursowych. Będą mieli na to co najmniej 90 dni od daty zaproszenia. Oferty będą oceniane pod względem siedmiu kryteriów: cena (30%), walory konstrukcyjno-technologiczne (5%), walory eksploatacyjne (15%), minimalizacja oddziaływania obiektów metra na środowisko w czasie eksploatacji (10%), rozwiązania architektoniczne (20%), powiązania stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej (10%), program i rozwiązania technologiczne STP (10%). Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys. zł, a także zaproszony zostanie do negocjacji w trybie zamówienia „z wolnej ręki” w postępowaniu o udzielenie zamówienia na opracowanie projektów budowlanych trzech stacji i STP Mory oraz w postępowaniu Zarządu Transportu Miejskiego o udzielenie zamówienia na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej
węzłów przesiadkowych.
Stacja C3 o roboczej nazwie Lazurowa znajdzie się po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie Lazurowej. Przystanek znajdzie się
w nowej lokalizacji, po zachodniej stronie pętli Os. Górczewska. Stacja C2 o roboczej nazwie Chrzanów zostanie ulokowana w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej. Ostatnia stacja C1 o roboczej nazwie Połczyńska przewidziana jest w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Za nią, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zostanie zlokalizowana Stacja Techniczno-Postojowa Mory. Na terenie o łącznej powierzchni 26 hektarów przewidziano hale postojowe i serwisowe, magazyny i zaplecze techniczne II linii metra. Odcinek ten, zgodnie z warunkami, ma być skromny pod względem wystroju czy rozwiązań technologicznych (więcej
piszemy o tym tutaj). W rejonie stacji C3 i C1 przewidziano
węzły przesiadkowe.