Metro Warszawskie prowadzi teraz przetarg na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz z zapleczem technicznym na Morach. Spółka ściśle określiła lokalizacje stacji i wyjść, a dokumentacja stawia na oszczędne, powtarzalne rozwiązania. Przewidziano stosowanie lastryka na posadzkach, betonu architektonicznego na ścianach i kolumnach, perforowanej blachy na ścianach zatorowych oraz podwieszanych sufitach. Wszystkie przystanki mają być utrzymane w tonacji szarej.
W listopadzie Metro Warszawskie o
głosiło przetarg na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra. To efekt fiaska wcześniejszego konkursu na koncepcję architektoniczno-budowlaną, który musiał zostać unieważniony, po tym jak jeden z uczestników złamał zasadę anonimowości. Wskazówką dla przyszłych wykonawców jest szczegółowy program funkcjonalno-użytkowy, który określa precyzyjnie np. lokalizacje stacji oraz kwestie wyposażenia.
Termin składania ofert mija na początku stycznia. Na realizację przeznaczono 50 miesięcy, czyli nieco ponad cztery lata. Projekty mają powstać w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.
Trzy stacjeStacja C3 Lazurowa znajdzie się po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Lazurowej. Głowica wschodnia będzie zlokalizowana między pętlą autobusową i tramwajową, z wyjściami także na północną stronę ulicy Górczewskiej, w rejonie bloków nr 228 i 228A. Głowica zachodnia wypadać będzie po wschodniej stronie Lazurowej, na południe od stacji paliw i restauracji McDonald’s. Nie zaplanowano wyjść na drugą stronę Lazurowej.
Stacja C3, mat. MW
Stacja C3, mat. MW
Następnie linia metra będzie wchodzić w ślad ulicy Coopera. Stację C2 Chrzanów zaplanowano w osi tej ulicy po północnej stronie Szeligowskiej i planowanego przedłużenia Człuchowskiej. Ostatnią stację, C1 Połczyńska, zaplanowano pod skrzyżowaniem Połczyńskiej i Sochaczewskiej, z wyjściami na wszystkie strony skrzyżowania.
stacja C2, mat. MW
stacja C2, mat. MW stacja C1, mat. MW
stacja C1, mat. MWZa ostatnią stacją, w obszarze ograniczonym torami kolejowymi, zaplanowano Stację Techniczno-Postojową Mory. Na jej terenie znajdą się m,in. budynek administracji, elektrowozownia, hala napraw taboru, myjnia, nastawnia, podstacja trakcyjna, zajezdnia taboru specjalnego, budynek straży pożarnej, magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych, oczyszczalnia ścieków, warsztaty służby infrastruktury, hala tokarki podtorowej i lakierni, zajezdnia lokomotyw spalinowych, stacja paliw, tor testowy, pętla zwrotna dla pociągów. Na terenie STP znajdzie się także częściowo zabytkowa aleja lipowa, która ma zostać zachowana.
STP Mory, mat. MWWystrójZałożono, że perony – wyspowe na wszystkich stacjach – będą miały co najmniej 10 m szerokości, z uwzględnieniem przewidywanych potoków pasażerskich. Perony i posadzki mają być wyłożone kamieniem sztucznym w postaci lastryka (ze szlachetnych kruszyw marmurowych) o wymiarach płytek minimum 60 x 60 cm. Zgodnie z wytycznymi założono na peronach ławki z siedziskami drewnianymi na stalowych nogach. Pas prowadzący dla niewidomych zostanie wykonany w formie płyt z betonu wibroprasowanego w kolorze żółtym, co jest odejściem od niewygodnych i niebezpiecznych metalowych listew. Guzki również zostaną wykonane w formie kamienia sztucznego. Ponadto założono pas wolny od przeszkód w odległości do 400 cm od krawędzi peronu. Nad peronem znajdzie się sufit podwieszany z blachy perforowanej ze stopniem perforacji min. 30%, z sugerowaną strukturą siatki w kolorze jasnoszarym. W przerwach dylatacyjnych przewidziano oświetlenie ciągłe ledowe. Również na ścianach zatorowych znajdą się panele akustyczne z blachy perforowanej o stopniu perforacji min. 30%, malowanej na kolor jasny szary. Pozostałe ściany mają być wykończone z barwionego betonu architektonicznego. Kolumny również mają otrzymać wykończenie w postaci betonu architektonicznego.
ściana zatorowa, mat. MWZ peronu na antresolę powinny prowadzić schody zwykłe, ruchome (co najmniej jedne – do góry) oraz windy. W rejonie schodów założono, że ściany do wysokości 1,10 m będą wykończone z płyt kamienia sztucznego, białego lub jasno szarego lastryko, stanowiąc niejako balustradę dla pasażerów. W hali odpraw na ścianach przewidziano panele z perforacją i nadrukiem, natomiast na suficie – analogiczne rozwiązania jak na peronie. W pozostałych częściach antresoli założono zastosowanie na posadzce jasnego lastryka, z cokołem przy ścianie w postaci lastryka białego (ze szlachetnych kruszyw marmurowych – Biała Marianna). Ściany zostaną wykończone panelami prefabrykowanymi betonu architektonicznego o szerokości 120 m. Sufit zostanie pokryty jasno-szarym tynkiem wapiennym. W strefie ogólnomiejskiej, otwartej, znajdą się toalety, biletomaty i bankomaty, nie zaplanowano natomiast lokali handlowo-usługowych. Ponadto na stacji C1 zaplanowano lokal dla policji.
wzór podwieszanego sufitu, mat. MWMinimalna szerokość przejść to 5 metrów. Wyjścia będą szklane, z panelami mocowanymi za pomocą stali nierdzewnej. Przewidziano panel ledowy z nazwą stacji w kolorze białym. Oczywiście, warto pamiętać, że materiały, opisane w programie funkcjonalno-użytkowym, to punkt wyjściowy. Wykonawcy mogą zastosować inne, o ile nie będą one o gorszym standardzie.