Trwa remont torowiska na moście tramwajowym nad Bzurą w Ozorkowie. Oznacza to zapewnienie dalszego funkcjonowania podmiejskiej linii 46 na całej trasie z Łodzi przez Zgierz do ozorkowskiej pętli przy ul. Cegielnianej. Komunikacja tramwajowa zostanie wznowiona w drugiej połowie sierpnia.
Dobiega końca trwający od ostatnich dni czerwca kryzys związany z funkcjonowaniem najdłuższej podmiejskiej linii łódzkiej sieci tramwajowej. Ze względu na zły stan techniczny mostu w Ozorkowie ruch na końcowym odcinku trasy był
awaryjnie zawieszony, następnie
przywrócony pod warunkiem
szybkiego rozpoczęcia remontu, który jednak
istotnie się opóźniał, a wreszcie
znów zawieszony. Teraz rozpoczyna się naprawa obiektu, która pozwoli niebawem wznowić ruch pomiędzy trójkątem manewrowym Ozorków Wyszyńskiego a pętlą Ozorków Cegielniana.
Planowana jest całkowita wymiana torowiska – Wstrzymanie ruchu tramwajów ma związek z remontem torowiska na moście – mówi Agnieszka Hamankiewicz, kierownik działu promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Niezbędne prace przeprowadzi właśnie MPK na zlecenie miasta Ozorków, które jest zarządcą infrastruktury tramwajowej na swoim terenie. Roboty rozpoczęły się 1 sierpnia, a więc około dwa tygodnie po pierwotnie ustalonym terminie.
Remont torowiska potrwa około trzech tygodni, później tramwaje linii 46 wrócą na swoją podstawową trasę. – By wznowić ruch, konieczna jest całkowita wymiana torowiska na moście – tłumaczy przedstawicielka łódzkiego przewoźnika, a zarazem wykonawcy remontu. Zgodnie z zapowiedziami z ostatnich dni lipca, inaczej niż w przypadku czerwcowego zamknięcia, do czasu przywrócenia komunikacji tramwajowej MPK będzie wozić ozorkowian autobusami zastępczymi.
Autobus zastępczy tylko w dzień – Poprzednim razem zamknięcie miało charakter awaryjny i nie wszystkie elementy organizacji ruchu były możliwe do wprowadzenia. Rozmowy o rodzaju komunikacji zastępczej rozpoczęły się 1 lipca, ale z uwagi na warunkowe przywrócenie ruchu zostały zawieszone – przypomina Agnieszka Hamankiewicz. – Tym razem, mając czas na przygotowanie, ustalono zakres zmian i przebieg linii zastępczej, dlatego od 1 sierpnia funkcjonuje linia Z46 – mówi.
Autobus nie zapewnia jednak podróżnym możliwości dojazdu w rejon pętli przez całą dobę. Mimo że linia 46 realizuje także kursy nocne, nie przewidziano skomunikowanych z nimi połączeń dowozowych. Komunikacja tramwajowa pomiędzy trójkątem przy ul. Wyszyńskiego a Łodzią została jednak zachowana także w godzinach nocnych i kursy będą realizowane na nieco krótszej niż dotychczas trasie, ale w niezmienionej liczbie.
Trójkąt to ślad po dawnym węźle tramwajowo-kolejowymTymczasowy kraniec linii 46 jest pamiątką po
starym układzie połączeń w Ozorkowie. Do roku 1986 tramwaje z Łodzi kończyły tu bieg liniowo. Dalej po remontowanym obecnie moście nad Bzurą biegł tor dawnych Kujawskich Kolei Dojazdowych, a pomiędzy tramwajem a pociągiem można było przesiąść się przy trójkącie manewrowym. Tramwaj korzysta z trasy zlikwidowanej wąskotorówki na całym odcinku do pętli Cegielniana. Linię KKD skrócono natomiast do dworca PKP Ozorków w innej części miasta, przez co rozerwany został dogodny ciąg komunikacyjny z Łodzi do miejscowości północnej części regionu.