Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ozorków: Przesiadka na dworcu wąskotorówki

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ozorków: Przesiadka na dworcu wąskotorówki
fot. KF
Łódzkie MPK wykonuje najpilniejsze prace na linii tramwaju do Ozorkowa. Linia 46 bywa więc skracana do dawnego dworca przesiadkowego. We wtorek można było wsiąść tu w jadący kilka przystanków zastępczy autobus, ale dawniej zaczynała się tu trasa Kujawskich Kolei Dojazdowych.

Stan techniczny linii tramwajowej do podłódzkiego Ozorkowa się pogarsza i cały podmiejski odcinek trasy wymaga gruntownej modernizacji. By utrzymać przejezdność, MPK-Łódź wykonuje jednak prace naprawcze na moście nad Bzurą na końcowym, najmłodszym odcinku znajdującym się już na terenie Ozorkowa. Wymaga to czasowego zawieszania kursowania tramwajów.

Zawracali na trójkącie

1 kwietnia linia 46 funkcjonowała więc w skróconej relacji. Tramwaje kończyły bieg nie na pętli przy ul. Cegielnianej, ale na trójkącie manewrowym przy Wyszyńskiego. Do ścisłego centrum miasteczka jest stąd kilkaset metrów – dziś na co dzień można dojechać tam tramwajem, ale do 1986 roku tory z Łodzi kończyły się właśnie przy trójkącie.

Dziś autobus, niegdyś pociąg

W ubiegły wtorek można tu było wsiąść w zastępczy autobus, który uzupełniał połączenie na nieobsługiwanym odcinku. Również dawniej ten kraniec tramwajowy był miejscem przesiadek, ale na zupełnie inny środek transportu. Wąski tor tramwajowy o prześwicie 1000 mm zbiegał się tu bowiem z jeszcze węższym (750 mm) torem kolejowym. Właśnie tutaj znajdował się najdalej wysunięty na południe dworzec Kujawskich Kolei Dojazdowych – Ozorków Centralny.


Stacja kolejki wąskotorowej w Ozorkowie, fot. WU

Choć podmiejski tramwaj, nazywany zresztą niegdyś elektryczną koleją dojazdową, przebiegał tuż obok wąskotorówki od dawna, zachowany do dziś kształt dawnego węzla utworzono w 1983 roku. Wcześniej trasa z Łodzi kończyła się mijanką. Wprowadzenie wagonów jednokierunkowych wymusiło budowę nowego krańca w formie trójkąta manewrowego.

Intermodal lat 80.

Perony tramwaju i kolejki niemal przylegały do siebie, dwa różne systemy transportowe tworzyły więc dość powolne, ale i wygodne połączenie miejscowości północnej części dzisiejszego województwa łódzkiego z jego stolicą. Kursujący relatywnie często tramwaj wiózł bezpośrednio do centrum Łodzi, podobnie jak pociąg był niedrogi, a przesiadka nie nastręczała kłopotów. Z Ozorkowa można było dojechać do Łęczycy (siedem razy dziennie) i do Krośniewic (pięć razy), skąd rozjeżdżały się składy we wszystkich kierunkach olbrzymiej sieci Kujawskich KD.

Węzeł miał być przeniesiony, ale... zniknął

Jeden z najciekawszych – jak byśmy określili go dziś – węzłów intermodalnych istniał wyjątkowo krótko. Według ambitnych planów do końca lat 80. zeszłego stulecia styk dwóch wąskotorowych systemów miał być przeniesiony pod normalnotorowy dworzec PKP. Trzy lata po powstaniu trójkąta linia 46 została przedłużona do pętli przy Cegielnianej, gdzie kończy się do dziś. Wąskotorówka została natomiast skrócona – najpierw do przystanku Ozorków Miasto, zaraz potem do „dużej” stacji. Na nowym odcinku tramwaj poprowadzony został w śladzie zdemontowanych torów kolejki. Rozpoczęto też budowę nowego łącznika obu trakcji (także po trasie KKD), ale inwestycję przerwały burzliwe przemiany końca lat 80. Nigdy jej nie ukończono, a wkrótce część pasa linii zajęły prywatne działki.

Kolejne przerwy w ruchu do Ozorkowa

Ponowne wykorzystanie ozorkowskiego trójkąta przypomina więc o wyjątkowym w skali kraju połączeniu kolejowo-tramwajowym i o niezrealizowanych planach jego utrzymania. Wtorkowe zamknięcie nie zakończyło prac na tramwajowym torze o kolejowym rodowodzie – od dziś do soboty naprawiana będzie sieć trakcyjna i autobusami zastąpione będą kursy nocne.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Przestrzeń

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Witold Urbanowicz 19 października 2022

Łódzka komunikacja rzadziej. Przez choroby pracowników i problemy kadrowe

Komunikacja

MPK-Łódź rozstrzygnęło przetarg na najem 52 przegubowców

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Przestrzeń

Łódź wybrała dostawcę przegubowych elektrobusów

Witold Urbanowicz 19 października 2022

Łódzka komunikacja rzadziej. Przez choroby pracowników i problemy kadrowe

Komunikacja

MPK-Łódź rozstrzygnęło przetarg na najem 52 przegubowców

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5