Pasażerowie korzystający z połączenia tramwajowego Łódź – Zgierz – Ozorków nie mogą liczyć, że uda się zachować je dzięki projektowi Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Zła sytuacja infrasttrukturalna na trasie linii 46 nie doprowadziła do przełomu w procedowaniu koncepcji dużej inwestycji wielu gmin. Wciąż trwa bowiem przeciągający się etap analiz zakresu przedsięwzięcia po uzyskaniu przez Pabianice i Ksawerów dotacji celowej pochodzącej z innego źródła.
W grudniu łódzki przewoźnik tramwajowy, MPK-Łódź, poinformował o rosnących problemach z eksploatacją infrastruktury na linii do Ozorkowa. Jak informowaliśmy już na łamach naszego portalu, mogą one doprowadzić do
radykalnego obniżenia częstotliwości kursów,
znacznego wydłużenia czasów przejazdu lub nawet do
całkowitego zawieszenia ruchu. To z kolei oznaczałoby bardzo duże problemy komunikacyjne, bo organizacja sprawnego transportu zastępczego napotkałaby na istotne problemy: równoległa droga krajowa bywa mocno zakorkowana/
Zagrożenie likwidacji linii 46 nie przełamało zastoju wokół ŁTMJeszcze niedawno ratunkiem dla linii podmiejskich, w tym dla 46, miała być wspólna inwestycja wszystkich podłódzkich gmin i stolicy aglomeracji pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Założenia projektowe obejmowały remont zdegradowanych torowisk wraz z siecią trakcyjną oraz zakup nowoczesnego taboru, który pozwoliłby wyeliminować z ruchu przede wszystkim wiekowe pojazdy sprowadzone do Łodzi jako używane. M.in. praktyczne niewejście w życie tzw. ustawy metropolitalnej doprowadziło jednak do braku realnej koncepcji sfinansowania przedsięwzięcia.
Mimo to formalnie projekt inwestycji wciąż jest procedowany, a prace przygotowawcze nie zostały przerwane. Od wielu miesięcy tkwią jednak w martwym punkcie, a wizja realizacji koncepcji ŁTM wydaje się coraz bardziej mglista. Złe perspektywy dalszego funkcjonowania podmiejskiej trasy do Ozorkowa nie doprowadziły do przełamania tej tendencji.
Projekt trzeba dostosować do nowych realiów – Trwają obecnie analizy związane z propozycją miasta Pabianic na temat korekty zakresu rzeczowego koreferatu i uzupełnień do studium wykonalności dla projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Jest to związane z otrzymaniem przez Pabianice dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego [na remont trasy, ale nie na zakup taboru – dop. kf] – powiedział nam bowiem Piotr Wasiak z koordynującego przedsięwzięcie Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. Przypomnijmy, że decyzję o udzieleniu dotacji władzom Pabianic i Ksawerowa ogłoszono na początku września zeszłego roku.
Aktualnie trudno więc wskazać realny scenariusz, który prowadziłby do niezbędnej dla utrzymania przewozów poprawy krytycznego stanu torowiska. Anonsowana przez władze Zgierza, ale wciąż pozostająca w sferze planów
modernizacja odcinka Helenówek – Kurak nie rozwiązuje bowiem kwestii naprawy całego dalszego odcinka Kurak – Ozorków. Na razie nie ogłoszono żadnych innych zamierzeń inwestycyjnych.