Władze Pabianic cieszą się z otrzymanego dofinansowania na remont zdegradowanej linii tramwajowej do Łodzi. Do podłódzkiego miasta pośrednio trafią jednak także środki związane z realizacją dwóch innych przedsięwzięć dofinansowanych w ramach RPO. Na linii D do Łasku prawdopodobnie pojawią się nowe autobusy, a na dworzec kolejowy dotrzeć będzie można wojewódzkim rowerem publicznym.
W miniony piątek rozstrzygnięty został konkurs projektów transportowych zgłoszonych do finansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Najwięcej środków przeznaczonych zostało na
remont linii tramwajowej z Łodzi do Pabianic. Mieszkańcy tego miasta odczują jednak pozytywne efekty wszystkich trzech inwestycji, które uzyskały wsparcie ze środków unijnych rozdysponowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Projekt tramwajowy ma zmienić oblicze centrum PabianicW podłódzkim mieście ma bowiem powstać czternaście stacji wojewódzkiego roweru publicznego. Środki otrzymał także Łask, który planuje kupić nowe niskoemisyjne autobusy, które zastąpią część wyeksploatowanej floty tamtejszego Zakładu Komunikacji Miejskiej. – Dociera do nas
linia D obsługiwana przez przedsiębiorstwo z Łasku. Będziemy mieli więc okazję korzystać z dobrodziejstw każdego z planowanych przedsięwzięć – stwierdził podczas
piątkowej konferencji prasowej prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz.
– Dla nas kluczowy był jednak oczywiście projekt tramwajowy – podkreślał. – To nie tylko zupełnie nowe torowisko z wygłuszającymi podkładami, które zabezpieczą także przed nadmiernym drganiem, czy nowe słupy oświetleniowo-trakcyjne, ale też nowe oblicze centrum miasta i nowy układ komunikacyjny – wyliczał podczas piątkowej konferencji prasowej.
Tramwaj z Łodzi bliżej pabianickich autobusów miejskichPrzedsięwzięcie obejmie bowiem także przebudowę ul. Zamkowej, na której torowisko biegnie środkiem jezdni. Wkrótce zastapi je wspólny pas tramwajowo-autobusowy, przy którym staną zintegrowane przystanki. Dziś bowiem autobusy i tramwaje zatrzymują się w pewnym oddaleniu od siebie. Prowadzi to obecnie do dość niecodziennej sytuacji, bowiem w związku z awaryjnym remontem sieci trakcyjnej pomiędzy Łodzią a Pabianicami kursują autobusy zastępcze. Postoje wyznaczono im jednak gdzie indziej niż autobusom miejskim.
– Rozpoczynamy długi proces, w ramach którego pożegnamy się z niedogodnościami, z którymi borykaliśmy się przez kilkanaście lat – stwierdził Grzegorz Mackiewicz. Wśród nich wymienił nawierzchnię z kostki na wspomnianej ul. Zamkowej, pozostające w złym stanie torowisko i pochylone słupy trakcyjne. Warte ok. 144 mln zł prace mają potrwać aż do roku 2020.
Pabianice odczuły brak rozporządzeń do ustawy metropolitalnejPrezydent Pabianic przypomniał, że początkowo remont trasy tramwajowej miał być realizowany w ramach szerszego projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny, który zakładał remont wszystkich wychodzących z Łodzi linii podmiejskich. – Ufni w ustawę metropolitalną czekaliśmy na rozporządzenia wykonawcze, które powinien przedstawić rząd – wskazywał. – W grudniu zeszłego roku nasza nadzieja jednak bardzo silnie stopniała. Zdecydowaliśmy więc wraz z naszym partnerem, gminą Ksawerów, o starcie w konkursie RPO. Nie ukrywam, że dobrym duchem, który nas w tym wspierał, był marszałek województwa Witold Stępień – dodał.