Wszystko wskazuje na to, że za dwa lata Miejski Zakład Komunikacyjny w Pabianicach stanie się jednym z najnowocześniejszych przedsiębiorstw transportowych aglomeracji łódzkiej. Miasto jest bowiem blisko pozyskania znacznych funduszy na wymianę ok. połowy floty przewoźnika. Duży projekt złożony w ramach trybu bezkonkursowego RPO obejmujący różne gałęzie transportu został właśnie oceniony pozytywnie od strony formalnej.
Podłódzkie miasto osiąga ostatnio
bardzo duże sukcesy w pozyskiwaniu środków z funduszy unijnych. Największym z nich było rzecz jasna dofinansowanie
remontu linii tramwajowej do Łodzi. Wszystko wskazuje na to, że Pabianice otrzymają niebawem kolejną dużą transzę przeznaczoną na rozwój transportu zbiorowego, tym razem przede wszystkim autobusowego.
MZK już nie przestarzałe, a bardzo nowoczesneJak poinformował bowiem w piątek Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, zakończyła się ocena formalna projektu
Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach. – [Projekt ten] złożony przez Miasto Pabianice uzyskał pozytywną ocenę formalną – czytamy w krótkim komunikacie władz regionu. Realizacja przedsięwzięcia wydaje się więc już bardzo prawdopodobna, bo przewidywane dofinansowanie ma zostać udzielone w ramach trybu pozakonkursowego Regionalnego Programu Operacyjnego (ZIT).
Łączna wartość inwestycji to bez mała 70 mln zł. Ponad 56 mln pochodzić ma z puli środków RPO. Najważniejszym elementem zadania ma być
zapowiadany już od trzech lat zakup 18 autobusów hybrydowych. Jeśli ostatecznie dojdzie on do skutku, pozwoli na wyeliminowanie z ruchu wszystkich starszych pojazdów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego i zakończy bardzo intensywną wymianę floty prowadzoną od ok. dekady. Wcześniej park taborowy miejskiego przewoźnika należało uznać za przestarzały: opierał się na wysokopodłogowych jelczach PR110M i 120M. Aż do 2008 r. spółka eksploatowała także bardzo wysłużone ikarusy 260.
Kolejny projekt z elementami rowerowymiW ciągu kilku najbliższych lat komunikacja miejska w Pabianicach, także dzięki inwestycji tramwajowej, powinna zatem stać się dość niespodziewanie jedną z najnowocześniejszych w skali aglomeracji. W ramach tego samego zadania powstać mają także trzy zintegrowane węzły przesiadkowe oraz dość rozbudowany inteligentny system transportowy (ITS) z modułami informacji pasażerskiej. Ważnym elementem prac ma być także budowa nowej pętli autobusowej przy ul. Podmiejskiej.
Podobnie jak w przypadku pozostałych przewidzianych do realizacji na terenie Pabianic projektów transportowych, spory nacisk został położony na transport rowerowy. Ostatecznie powstać ma aż 14,6 km nowych dróg dla rowerów (wcześniej
zapowiadano budowę 12 km ścieżek), zorganizowane zostaną także trzy parkingi rowerowe typu bike&ride. Uzupełnią one system
wojewódzkiego roweru publicznego. Podobny parking ma powstać także w ramach inwestycji tramwajowej. Realizacja wszystkich elementów obszernego programu powinna skończyć się w trzecim kwartale roku 2019.