Samorząd Pabianic przygotowuje się do realizacji dużego programu budowy dróg dla rowerów. Ma on objąć zachodnią część miasta, gdzie ścieżek dziś praktycznie nie ma, a także wszystkie trasy wylotowe. Łączna długość nowych dróg wyniesie ok. 12 km.
Do najbliższego wtorku trwać będą konsultacje społeczne największego w historii programu budowy dróg rowerowych w Pabianicach. Ma on objąć 12 km nowych ścieżek. Ich powstanie ma być częścią dużego projektu realizowanego w ramach unijnego programu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, który ma przyczynić się do rozwoju i modernizacji pabianickiej komunikacji miejskiej. Jego łączna wartość to ok. 69 mln zł, a część rowerowa pochłonie 30 proc. tej kwoty.
Droga rowerowa w miejsce projektowanej ulicy
– W tej chwili przygotowujemy dokumenty do wniosku o dofinansowanie. Mamy obowiązek złożyć je do końca czerwca – mówił podczas ubiegłotygodniowego spotkania konsultacyjnego Andrzej Różański, naczelnik Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji Urzędu Miejskiego w Pabianicach. Miasto chce, by budowa zaczęła się w przyszłym roku, a zakończyła najpóźniej w III kwartale 2019.
Koncepcja zakłada budowę ścieżek wychodzących we wszystkich kierunkach na zewnątrz miasta, a także powstanie rowerowego ciągu wschód – zachód. Drogi rowerowe miałyby też biec wzdłuż głównych ulic miasta – Zamkowej, Warszawskiej i Łaskiej oraz Partyzanckiej i Łaskiej. Ciekawym elementem planu jest również utworzenie ścieżki w miejscu przeznaczonym na projektowaną od lat ul. ks. Popiełuszki, która jednak nie powstała do dziś.
Dworzec kolejowo-autobusowo-rowerowy
UMP planuje, że w ciągu najbliższych dwóch lat długość dróg rowerowych w mieście zwiększy się trzykrotnie. – Mamy teraz tylko ok. 6 km ścieżek, a ich sieć wygląda słabo – oceniał Maciej Wlazłowicz, przedstawiciel urzędu. Inwestycja prowadzona w ramach ZIT ma skupić się na zachodniej części miasta, w której dziś dróg rowerowych praktycznie nie ma, a najważniejszym węzłem komunikacyjnym uwzględniającym ruch rowerowy stanie się dworzec PKP. Przypomnijmy, że od kilku lat władze miasta starają się przejąć przeddworcowy plac i zorganizować tam dworzec autobusowy, ale procedury w tej sprawie przeciągają się.
Wyższe standardy dla wszystkich nowych dróg
Miasto konsultuje z mieszkańcami także ogólne standardy dotyczące dróg rowerowych, które mają zostać ujednolicone dla wszystkich przyszłych inwestycji. Wstępna propozycja UMP zakłada, że każda nowa ścieżka będzie asfaltowa i nie węższa niż 2 m dla drogi dwukierunkowej i 1,5 m dla jednokierunkowej. Wyjątki dopuszczalne będą tylko wtedy, gdy realizacja podstawowych parametrów będzie technicznie niemożliwa ze względu np. na szerokość ulicy czy wymagania konserwatora zabytków (to ostatnie dotyczy głównie rodzaju nawierzchni).
– Chcemy też, by w miejscach szczególnie narażonych ścieżki były doświetlone i by miały kolor czerwony – mówił Maciej Wlazłowicz. Miasto planuje także stawianie podpórek i stojaków. Jak zapewnia przedstawiciel samorządu, stosowane będą tzw. stojaki U-kształtne. – Taki model mniej kusi złodziei – argumentował.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.