Dziś tramwaje linii 41 dotrą do Pabianic po raz ostatni. Jutro ruch tramwajów zostanie awaryjnie wstrzymany w związku z pogłębiającą się degradacją infrastruktury. Obecnie największy problem stanowi zużycie przewodu trakcyjnego. Jego wymianę zapowiedział już pabianicki urząd miejski i ogłosił przetarg na niezbędne prace.
Jak poinformowało wczoraj łódzkie MPK, od niedzieli 13 maja tramwaje linii 41 przestaną docierać do Pabianic. Linia zostanie skrócona do pętli Chocianowice-Ikea, a na dalszym odcinku kursować będą autobusy zastępcze.
Możliwość podjęcia takiej decyzji przewoźnik sygnalizował już od kilku miesięcy. Na razie nie wiadomo, jak długo trwać będzie przerwa w ruchu, ale przed jego wznowieniem konieczne jest dokonanie naprawy zdegradowanej infrastruktury.
Sieć trakcyjna nie nadaje się do dalszej eksploatacji – Kursowanie zostanie zawieszone w związku ze złym stanem sieci trakcyjnej w Pabianicach – powiedział Sebastian Grochala, rzecznik prasowy MPK Łódź. Na początku miesiąca spółka przedstawiła nam
szczegółowe dane dotyczące zużycia przewodu jezdnego. Jego ponadnormatywne starcie ma m.in. sprzyjać powstawaniu trudnych do usunięcia zatrzymań.
Przypomnijmy, że MPK zapowiadało kilka tygodni temu, że wstrzyma kursy na początku maja. Urząd Miejski w Pabianicach
porozumiał się wówczas z przewoźnikiem i z Zarządem Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Magistrat zapowiedział wtedy rozpoczęcie remontu sieci trakcyjnej na początku czerwca. Do tego czasu ruch tramwajowy miał być utrzymany, ale przy założeniu, że nie będzie to zagrażać bezpieczeństwu podróżnych ani osób postronnych. Dokładny stan infrastruktury miała badać specjalna trójstronna komisja.
Miasto ogłosiło już przetarg na robotySamorząd nie wycofuje się z dotychczasowych ustaleń. W miniony czwartek ogłoszony został przetarg obejmujący niezbędne roboty na odcinku od granicy miasta do niewykorzystywanej w ruchu liniowym pośredniej pętli Duży Skręt oraz oraz od Dworu Kapituły Krakowskiej do pętli Wiejska. Na tych fragmentach wymieniony ma zostać przewód jezdny, a także część osprzętu sieciowego i słupów trakcyjnych. Wcześniej miasto liczyło, że prace uda się zlecić w trybie bezprzetargowym.
Termin składania ofert mija 26 maja. Wykonawca otrzyma na realizację prac nie więcej niż 115 dni od podpisania umowy, ale możliwe, że czas ten ulegnie skróceniu, bo zadeklarowany okres prowadzenia robót jest jednym z kryteriów wyboru oferenta. – Po dokonaniu niezbędnych napraw ruch komunikacji tramwajowej zostanie wznowiony – czytamy w oficjalnym komunikacie pabianickiego magistratu.
We wrześniu decyzja ważąca na przyszłości liniiUM Pabianice poinformował też, że
zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami złożył wraz z władzami gminy Ksawerów wniosek o dofinansowanie kompleksowego remontu całej infrastruktury tramwajowej w ramach łódzkiego RPO. – Wartość projektu opiewa na 119 015 000 zł netto, a oczekiwane dofinansowanie wynosi 74,5%, czyli 88 666 175 zł – wskazuje samorząd. Decyzja o przyznaniu dotacji zapadnie najprawdopodobniej w ciągu czterech mesięcy.