Pabianice ogłosiły przetarg na dostawy 18 autobusów hybrydowych. Dostawy rozpisano do 31 maja 2019 r., a wartość zamówienia jest szacowana na 27 mln zł netto.
Przedmiotem przetargu ogłoszonego przez MZK Pabianice jest 18 niskopodłogowych autobusów hybrydowych klasy maxi. Autobusy mają posiadać napęd hybrydowy, napędzany silnikiem wysokoprężnym i silnikiem/silnikami elektrycznym/elektrycznymi w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silniki napędu hybrydowego mogą pracować, w zależności od potrzeb, na przemian lub jednocześnie. Wymagany jest silnik spalinowy o mocy 150-185 kW, a także silnik (silniki) elektrycznego napędu hybrydowego o min. mocy 110 kW.
Długość pojazdów określono na przedział 11,9-12,2 m. Autobusy mają pomieścić min. 75 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących, z czego co najmniej sześć ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy mają być wyposażone w troje drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości efektywnej 1200 mm każde. Przewidziano klimatyzację, uchylne boczne okna, system elektronicznej informacji pasażerskiej (z boczną tablicą wewnętrzną LED z pełnym przebiegiem trasy z nazwami przystanków), zapowiedzi głosowe, automaty biletowe, kasowniki, system geolokalizacji pojazdów, monitoring, system zliczania pasażerów, dwa podwójne porty USB w przestrzeni pasażerskiej.
Termin składania ofert mija 4 grudnia. Udział mogą brać firmy, które w ostatnich trzech latach zrealizowały jedną dostawę bądź kilka dostaw obejmujących łącznie co najmniej 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów komunikacji miejskiej, hybrydowych z silnikami wysokoprężnymi, zasilanych olejem napędowym o łącznej wartości min. 10 milionów złotych brutto. O wyborze decydują cena (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%), gwarancja (10%), skrócenie terminu realizacji (5%). W kryteriach technicznych pod uwagę brane będą konstrukcja szkieletu nadwozia (preferowana stal odporna na korozję – nierdzewnej), sposób magazynowania energii (preferowane superkondensatory), wykorzystanie skrzyni biegów (preferowane przeniesienie napędu bez skrzyni biegów), zużycie paliwa wg SORT-2, liczba miejsc siedzących dostępne z niskiej podłogi (punktowane powyżej 8), liczba miejsc ogółem (preferowane wartości równe i powyżej 80), wykonanie szyb bocznych (preferowane pojedyncze), orz szyba przednia (preferowana dwuczęściowa z podziałem poziomym na szybę kierowcy i szybę tablicy informacyjnej). Jeżeli chodzi o termin, najwięcej punktów można otrzymać za zaoferowanie skrócenia terminu realizacji każdej z trzech tur dostaw o 50 dni kalendarzowych lub więcej.
Pierwsze dwa pojazdy mają jednak pojawić się w siedzibie zamawiającego w ciągu dziewięciu miesięcy od podpisania umowy. Kolejne osiem autobusów ma przyjechać w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy. Ostatnia partia ośmiu pojazdów ma zjawić się w Pabianicach w terminie do 31 maja 2019 r.
Szacunkowa wartość zamówienia to 27 mln zł netto. Niedawno miasto otrzymało
dofinansowanie unijne na zakup tych pojazdów. Projekt obejmuje także stworzenie dworca przesiadkowego na jednej z najważniejszych pętli oraz budowę ponad 14 km dróg rowerowych.