Pabianice przedstawiły już uzgodnioną z organizacjami zrzeszającymi rowerzystów sieć planowanych automatycznych wypożyczalni roweru publicznego. Część stacji pomieści 15 rowerów, część – 12. Do miasta trafią łącznie 122 pojazdy, które będą rozlokowywane po 10 (na dużych stacjach) lub po 8 (na mniejszych).
Wczoraj władze Pabianic zaprezentowały konkretne zamierzenia dotyczące planowanego uruchomienia roweru miejskiego. Stosunkowo niewielka, bo obejmująca 14 stacji sieć wypożyczalni w podłódzkim mieście będzie częścią
dużej inwestycji koordynowanej przez władze województwa. Obejmie ona stworzenie 125 wypożyczalni w dziesięciu miejscowościach regionu, w tym w Łodzi. Przypomnijmy, że projekt będzie
dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Integracja nie tylko z ŁKAWiększość pabianickich punktów planowanych w ramach przedsięwzięcia „Rowerowe Łódzkie” powstanie w szeroko rozumianym centrum miasta. Ich lokalizacja ma pozwolić na dogodną przesiadkę na pociąg (dworzec PKP) i na tramwaj (dworzec, Zamkowa, Stary Rynek, dwie stacje na ul. Warszawskiej, skrzyżowanie Kilińskiego – Zamkowa). Ostatni z wspomnianych punktów to duży węzeł komunikacyjny, na którym krzyżuje się większość tras autobusowych pabianickiego MZK. Odbywają się stamtąd także kursy PKS i prywatnych linii mikrobusowych.
Pozostałe wypożyczalnie staną w rejonie potencjalnych dużych generatorów ruchu – osiedli (m.in. Moniuszki, 20 stycznia), szpitala (Jana Pawła II) czy obiektów sportowych (MOSiR). – Województwo podjęło inicjatywę integracji różnych systemów transportu publicznego z rowerami. Możliwy będzie więc cykl podróży rower – autobus albo rower – kolej – mówił podczas wczorajszej konferencji prasowej Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. – Liczymy na to, że mieszkańcy będą z tej formuły korzystać, bo to duża szansa na zmniejszenie ruchu samochodowego – dodał.
Prezydent Pabianic: potrzebna była inicjatywa władz regionuPrezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz zwrócił natomiast uwagę na dużą wartość, jaką niesie ze sobą budowa systemów rowerów miejskich w sposób zintegrowany w skali regionu. – Pomysł na projekt „Rowerowe Łódzkie” jest unikatowy. Wypożyczając rower w Pabianicach, będziemy mogli dojechać nawet do Łasku, Zduńskiej Woli czy Sieradza – argumentował. – Inicjatywa jednego z samorządów lokalnych nie zmobilizowałaby wszystkich partnerów projektu do podjęcia tego wyzwania, by Łódź, jak i cały region mogły być oplecione siecią wypożyczalni – ocenił.
Na razie jedna z najgorszych infrastruktur rowerowych – Obecnie mamy jedną z najgorszych infrastruktur rowerowych [w województwie] – przyznał Grzegorz Mackiewicz. Włączenie się miasta w budowę sieci roweru publicznego ma być jednym z elementów zmieniających ten stan rzeczy. – Mamy też szczątkową liczbę dróg rowerowych – dodał, wskazując na
plan stworzenia przeszło 14 km nowych ścieżek w ramach innego projektu unijnego. – Chcemy teraz stworzyć możliwości dla tych, którzy chcieliby jeździć rowerem po naszym mieście – dojeżdżać nim do pracy czy do szkoły – dodał.
Pabianicka część przedsięwzięcia warta jest ok. 1,5 mln zł. – Ok. 1 mln 200 tys. zł pochodzić będzie ze środków unijnych – mówił marszałek Witold Stępień. Do Pabianic przypisane będą 122 rowery, ale system ma umożliwiać oddawanie ich w dowolnej stacji regionu, w tym – według wcześniejszych zapowiedzi – w Łodzi.