Długofalowa przyszłość tramwaju z Łodzi do Pabianic może być znana już za kilka tygodni. Jeszcze przed zakończeniem toczących się obecnie awaryjnych prac remontowych znane mają być wyniki konkursu RPO dotyczącego inwestycji w transport niskoemisyjny. Jednym ze zgłoszonych projektów jest kompleksowa modernizacja infrastruktury na podmiejskiej trasie tramwajowej.
Pabianice są nieco bliżej otrzymania unijnych środków na remont linii tramwajowej do Łodzi. Złożony wspólnie z gminą
Ksawerów wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego został bowiem zweryfikowany pozytywnie pod względem formalnym i będzie brany pod uwagę w konkursie projektów dotyczących transportu niskoemisyjnego. Uzyskanie dofinansowania jest obecnie najpoważniejszą szansą na przetrwanie linii, na której infrastruktura jest coraz bardziej zdegradowana.
Pieniędzy zdecydowanie za mało na wszystkie projektyZgodnie z zapowiedziami samorządu regionalnego władze Pabianic mogą się spodziewać decyzji dotyczącej współfinansowania inwestycji już w najbliższym czasie. – Ostateczne rozstrzygnięcie tego konkursu, czyli zakończenie oceny merytorycznej projektów i przedstawienie jej zarządowi województwa, planowane jest na przełom sierpnia i września – powiedział nam bowiem Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Przyszłość trasy może być więc jasna jeszcze przed zakończeniem
prowadzonych aktualnie prac o charakterze awaryjnym związanych głównie z trakcją elektryczną.
Czynnikiem zmniejszającym szanse na pozyskanie środków jest niewątpliwie bardzo duża wartość przygotowanego projektu, która sięga niemal 150 mln zł. Gminy liczą, że dofinansowanie unijna pokryje niecałe 88 mln zł. To najwyższa oczekiwana dotacja – łączna wartość wszystkich ośmiu branych pod uwagę przedsięwzięć to ok. 330 mln zł przy oczekiwanych dotacjach na poziomie ok. 211 mln zł. UMWŁ planował wstępnie rozdysponować pomiędzy beneficjentów tylko mniej-więcej połowę tej sumy.
Ile środków ostatecznie trafi do branży transportowej? – Nadal pozostaje szansa na zwiększenie puli środków na transport niskoemisyjny dzięki oszczędnościom poprzetargowym czy przesunięciom z innych działań – stwierdza jednak Jacek Grabarski. Na taki wariant z pewnością liczą samorządowcy ubiegający się o pieniądze na remont tramwaju podmiejskiego. Gminy mogą mieć bowiem bardzo duże trudności z przeprowadzeniem inwestycji, jeśli otrzymane wsparcie będzie znacząco niższe niż zakładają potencjalni beneficjenci.
Wśród pomysłów konkurencyjnych należy wymienić zakup niskoemisyjnych autobusów dla MPK Sieradz, MZK Skierniewice oraz miast Bełchatów i Radomsko czy budowę węzłów przesiadkowych, którą chce przeprowadzić sam UMWŁ. Łódź ubiega się natomiast o środki na wydłużenie trasy tramwaju na ul. Strykowskiej w rejon przystanku ŁKA Łódź Marysin. Łask wnioskuje zaś o środki na realizację projektu pod ogólną nazwą „Modernizacja transportu publicznego”.