Fot. Kasper FiszerTramwaj linii z Łodzi do Pabianic
Jak poinformował dziś Urząd Miejski w Pabianicach, miasto rezygnuje z uczestnictwa w projekcie Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Jego władze oceniają bowiem, że szanse powodzenia inwestycji są obecnie śladowe. Stan torowiska wymaga tymczasem bardzo pilnej interwencji, którą ma umożliwić aplikowanie o środki w ramach RPO.
Jak poinformował dziś prezydent miasta Grzegorz Mackiewicz, Pabianice zdecydowały o samodzielnej próbie uzyskania dofinansowania na remont infrastruktury tramwajowej. – W mojej ocenie szansa, przed którą stały wszystkie podłódzkie gminy na wspólną inwestycję, jest już nieaktualna. Kiedyś trzeba podjąć męską decyzję, by móc dalej działać – tłumaczył na dzisiejszej konferencji prasowej.
Na zakup taboru trzeba będzie poczekać
Miasto będzie więc startować w konkursie ogłoszonym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Projekt ma objąć remont infrastruktury, samorząd zrezygnuje więc na razie z zakupu nowego taboru i budowy zajezdni tramwajowej, które były elementami niedoszłej inwestycji międzygminnej Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Pabianice zakładają jednak, że zmniejszony zakres robót pozwoli na przetrwanie linii tramwajowej.
– Jestem bowiem wielkim zwolennikiem utrzymania tramwaju – argumentował Grzegorz Mackiewicz. Zaznaczył on bowiem przy tym, że komunikacja szynowa ma sens, kiedy jest sprawna i bezawaryjna. Tymczasem przestoje w ruchu zdarzają się relatywnie często – ostatni miał miejsce dziś rano – a niebawem po raz kolejny ograniczona zostanie prędkość przejazdu na niektórych odcinkach.
Tylko dwa miesiące na przygotowanie dokumentacji
– Jeżeli chcemy utrzymać linię tramwajową, po prostu nie możemy już dłużej czekać – wskazywał. – Stan techniczny torowiska jest zły, ono już dłużej nie wytrzyma. Może być taka sytuacja, że któregoś dnia otrzymamy pismo, że łódzki Zarząd Dróg i Transportu odmawia dalszego świadczenia usług. Wtedy co prawda automatycznie wchodzi komunikacja zastępcza, ale to oczywiście nie rozwiązuje problemu – wskazywał.
Kompleksowy remont infrastruktury pochłonąłby ok. 126 mln zł. Pabianice liczą, że otrzymają wsparcie z RPO na poziomie 85%. – Uzyskaliśmy już akceptację tego planu ze strony gminy Ksawerów – zapewnił prezydent Pabianic. Dodał on jednak, że istotnym zagrożeniem jest krótki czas, jaki pozostał na złożenie dokumentacji projektowej, który upłynie 7 kwietnia. – Mam świadomość, że to jest pewien rzut na taśmę. Największe obawy dotyczą decyzji środowiskowej, ale prace nad nią już się rozpoczęły. Musieliśmy to zlecić w trybie pilnym – mówił.
Realne jest także zastąpienie tramwaju autobusem
W razie niepowodzenia miasto bierze pod uwagę zastąpienie tramwaju autobusem, ale traktuje ten wariant jako ostateczność. W przyszłym tygodniu odbędą się rozmowy z przedstawicielami Łodzi dotyczące kosztów uruchomienia połączeń autobusowych. – Komunikacja autobusowa byłaby dla miasta droższa – wskazywał Grzegorz Mackiewicz. – Walczymy więc o pełną pulę ze środków unijnych. Liczymy, że nam się uda – dodał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.