Ruszył dialog techniczny pabianickiego magistratu i producentów taboru autobusowego. Jego efektem ma być opracowanie zapisów przetargowych zamówienia, które zaplanowano na drugą połowę tego roku. Czy nowe hybrydy zastąpią tramwaje zapewniające dziś połączenie z Łodzią?
W styczniu Urząd Miejski ogłosił dialog techniczny, który ma przygotować miasto do
planowanego zakupu autobusów hybrydowych. Do tamtejszego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego trafić ma osiemnaście nowych pojazdów, co oznacza możliwość jednoczesnej wymiany około połowy floty MZK i wycofania z ruchu autobusów starszych niż dziewięcioletnie. Pabianice chcą pozyskać fundusze na duży zakup w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, dzięki czemu projekt taborowy nie będzie rywalizował z
tym dotyczącym remontu infrastruktury tramwajowej, który wystartuje w konkursie RPO.
Volvo, MAN i Solaris – chętnych do rozmów nie brakujeDo dialogu z miastem przystąpiło pięć firm, w tym trzech producentów autobusów. Są to MAN, Solaris i Volvo. Pojazdy dwóch pierwszych z wymienionych marek kursują już po Pabianicach od lat: 14 solarisów zakupiono jako nowe w latach 2008 – 2010, a 17 manów sprowadzono jako używane w latach 2007 – 2008 i 2014. MZK nigdy nie eksploatowało natomiast autobusów Volvo.
Dwóch pozostałych uczestników to producenci automatów biletowych i rozwiązań w zakresie informacji pasażerskiej, odpowiednio Mera Systemy i Zakład Elektroniczny SiMS. – Wszystkie firmy spełniły wymagania i zostały dopuszczone do udziału w dialogu technicznym – czytamy w oficjalnym komunikacie Urzędu Miejskiego w Pabianicach. – Poznanie oferty producentów pomoże w opracowaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz w przygotowaniu studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie – zapewniają władze miasta.
Miasto przygotowuje się do rozwiązań z zakresu ITSProcedura ma potrwać do czerwca. W drugiej połowie roku miasto chce natomiast ogłosić przetarg na dostawę pojazdów. Według ogłoszenia o dialogu technicznym UM Pabianice chce zakupić autobusy klasy maxi (ok. 12 metrów długości) ze stuprocentowym udziałem niskiej podłogi. Mają być wyposażone m.in. w pełną klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu i automaty biletowe przystosowane do obsługi karty Migawka, która jest nośnikiem biletu elektronicznego w aglomeracji łódzkiej.
Ciekawym elementem planowanego zamówienia ma być możliwość uzyskania geolokalizacji każdego z pojazdów. Ma to posłużyć budowie inteligentnego systemu transportowego. Tzw. ITS miałby objąć nie tylko zarządzanie z poziomu centrali ruchu, ale także udogodnienia dla pasażerów. Wśród nich wymieniono aplikację wskazującą realne położenie autobusu oraz elektroniczne tablice przystankowe informujące o najbliższych odjazdach (obecnie w Pabianicach rozwiązania te nie są stosowane).
Komunikacja zastępująca tramwaj dla MZK?Zakup autobusów został określony przez prezydenta miasta Grzegorza Mackiewicza jako jeden z priorytetów na najbliższe miesiące. Wskazał on, że w razie niepowodzenia projektu tramwajowego to właśnie hybrydy MZK mogłyby obsłużyć zastępującą 41 linię autobusową. – Tabor pozyskamy na przełomie roku 2017 i 2018. Wówczas to pabianickie autobusy wjeżdżałyby do Łodzi – mówił podczas zeszłotygodniowej konferencji prasowej, zapewniając przy tym, że rozwiązanie to traktowane jest jako ostateczność.