Rozstrzygnięty został konkurs RPO, w ramach którego o dofinansowanie na remont tramwaju ubiegały się gminy Pabianice i Ksawerów. Dotacja została przyznana, więc przyszłość połączenia z Łodzią wydaje się wreszcie zapewniona. Ze środków unijnych pochodzić będzie ok. 88 mln zł.
Zagwarantowana wydaje się przyszłość przynajmniej jednej z łódzkich tramwajowych linii podmiejskich. Gminy Pabianice i Ksawerów otrzymały bowiem dofinansowanie na kompleksowy remont infrastruktury na całym podmiejskim odcinku trasy. Środki pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
W Pabianicach powstanie ITSCała inwestycja warta jest ok. 146 mln zł. – Dotację otrzyma Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów – potwierdził Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Dofinansowanie unijne to prawie 88 mln zł – mówi Joanna Blewąska-Kołodziejczak, rzecznik prasowy marszałka województwa łódzkiego.
Roboty mają objąć nie tylko modernizację istniejącej infrastruktury, ale także budowę nowych przystanków tramwajowo-autobusowych czy stworzenie wydzielonego pasa tramwajowo-autobusowego na terenie centrum Pabianic. Inwestycja zakłada również zastosowanie inteligentnego systemu transportowego (ITS), który ma dawać tramwajowi priorytet na skrzyżowaniach, połączonego z urządzeniami informacji pasażerskiej.
Duży nacisk RPO na inwestycje rowerowe – Prace budowlane rozpoczną się w trzecim kwartale przyszłego roku. Planowana data zakończenia realizacji projektu to 30 września 2020 r. – zapowiada Joanna Blewąska-Kołodziejczak. Oprócz infrastruktury komunikacji zbiorowej w ramach tej samej inwestycji powstanie także parking rowerowy przy pętli Wiejska, a wzdłuż ulic Warszawskiej i Zamkowej wybudowana zostanie infrastruktura rowerowa.
W ramach
tego samego konkursu projektów związanych z transportem niskoemisyjnym wyłonione zostały także dwie inne inwestycje. Środki otrzyma również gmina Łask, która zamierza unowocześnić swój tabor autobusowy, i sam Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, który planuje uruchomić system roweru publicznego obejmujący ponad tysiąc rowerów. Stacje wypożyczeń mają zostać zlokalizowane m.in. przy przystankach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Otwarte zostaną też parkingi rowerowe, dzięki którym na pociąg łatwiej dojechać będzie własnym pojazdem.
Wykorzystano prawdopodobnie ostatnią szansę na remontObecnie
ruch tramwajowy na linii pabianickiej jest zawieszony. Trwają bowiem awaryjne roboty związane z remontem trakcji elektrycznej. Ich wykonanie miało zapewnić jednak tylko ok. dwa lata dalszej eksploatacji trasy, bo zakres niezbędnych robót jest o wiele większy. W złym stanie technicznym pozostaje m.in. samo torowisko. Dofinansowanie z RPO było najprawdopodobniej jedyną szansą na utrzymanie komunikacji tramwajowej w dłuższej perspektywie czasowej.
Wciąż niewyjaśniona pozostaje natomiast przyszłość pozostałych odcinków podmiejskich. Zgierz zamierza ubiegać się o znacznie mniejszą dotację na remont tylko fragmentu swojej trasy, problemem pozostaje też stan techniczny odcinka do Ozorkowa, którego wyłączenie z ruchu spowodowałoby duże trudności w obsłudze samego Zgierza. Wciąż nieczynny jest natomiast odcinek Konstantynów Łódzki – Lutomiersk. Pomimo wcześniejszych zapewnień władz Konstantynowa o wrześniowym terminie przywrócenia ruchu jutro w trasę wyruszy, podobnie jak codziennie od lutego, autobus zastępczy. W relatywnie najlepszym stanie jest infrastruktura tramwajowa linii konstantynowskiej.