Pabianice prowadzą przetarg na dostawy 18 autobusów hybrydowych. Dostawy rozpisano do 31 maja 2019 r., a wartość zamówienia jest szacowana na 33,21 mln zł brutto. Znalazł się tylko jeden chętny na zamówienie.
Przedmiotem przetargu ogłoszonego przez MZK Pabianice jest 18 niskopodłogowych autobusów hybrydowych klasy maxi. Autobusy mają posiadać napęd hybrydowy, napędzany silnikiem wysokoprężnym i silnikiem/silnikami elektrycznym/elektrycznymi w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silniki napędu hybrydowego mogą pracować, w zależności od potrzeb, na przemian lub jednocześnie. Wymagany jest silnik spalinowy o mocy 150-185 kW, a także silnik (silniki) elektrycznego napędu hybrydowego o min. mocy 110 kW.
Długość pojazdów określono na przedział 11,9-12,2 m. Autobusy mają pomieścić min. 75 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących, z czego co najmniej sześć ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy mają być wyposażone w troje drzwi w układzie 2-2-2 o szerokości efektywnej 1200 mm każde. Przewidziano klimatyzację, uchylne boczne okna, system elektronicznej informacji pasażerskiej (z boczną tablicą wewnętrzną LED z pełnym przebiegiem trasy z nazwami przystanków), zapowiedzi głosowe, automaty biletowe, kasowniki, system geolokalizacji pojazdów, monitoring, system zliczania pasażerów, dwa podwójne porty USB w przestrzeni pasażerskiej.
O 600 tys. zł za dużoUdział w przetargu mogły brać firmy, które w ostatnich trzech latach zrealizowały jedną dostawę bądź kilka dostaw obejmujących łącznie co najmniej 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów komunikacji miejskiej, hybrydowych z silnikami wysokoprężnymi, zasilanych olejem napędowym o łącznej wartości min. 10 milionów złotych brutto. Po otwarciu ofert okazało się, że jedynie Solaris postanowił przedstawić swoją ofertę. Jest ona nieznacznie wyższa od zakładanego budżetu. Firma z Bolehowa zaproponowała realizację zamówienia za 33,87 mln zł brutto, zaś miasto przygotowało na ten cel 33,21 mln zł. Termin dostaw pokrywa się z datami zawartymi w specyfikacji zamówienia.
Co będzie oceniane?O wyborze nie decyduje wyłącznie cena (60%), ale także parametry techniczno-eksploatacyjne (25%), gwarancja (10%), skrócenie terminu realizacji (5%). W kryteriach technicznych pod uwagę brane będą konstrukcja szkieletu nadwozia (preferowana stal odporna na korozję – nierdzewnej), sposób magazynowania energii (preferowane superkondensatory), wykorzystanie skrzyni biegów (preferowane przeniesienie napędu bez skrzyni biegów), zużycie paliwa wg SORT-2, liczba miejsc siedzących dostępne z niskiej podłogi (punktowane powyżej 8), liczba miejsc ogółem (preferowane wartości równe i powyżej 80), wykonanie szyb bocznych (preferowane pojedyncze), oraz szyba przednia (preferowana dwuczęściowa z podziałem poziomym na szybę kierowcy i szybę tablicy informacyjnej). Jeżeli chodzi o termin, najwięcej punktów można otrzymać za zaoferowanie skrócenia terminu realizacji każdej z trzech tur dostaw o 50 dni kalendarzowych lub więcej.
Pierwsze dwa pojazdy mają jednak pojawić się w siedzibie zamawiającego w ciągu dziewięciu miesięcy od podpisania umowy. Kolejne osiem autobusów ma przyjechać w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy. Ostatnia partia ośmiu pojazdów ma zjawić się w Pabianicach w terminie do 31 maja 2019 r.
Obligacje na wkład własnyPozostaje pytanie czy miasto będzie stać na znalezienie dodatkowych pieniędzy na pokrycie różnicy w zamówieniu. Aby móc zakupić autobusy władze Pabianic zdecydowały się na emisję obligacji wartych ok. 60 mln zł. To pozwoliło uzyskać wkład własny – niezbędny do przeprowadzenia trzech dużych inwestycji unijnych. Chodzi tu o zakup 18 autobusów hybrydowych, ale również o remont linii tramwajowej do Łodzi oraz znaczną rozbudowę sieci dróg rowerowych. Więcej na ten temat pisaliśmy
tutaj.