Władze Pabianic zdecydowały się na emisję obligacji wartych ok. 60 mln zł. To pozwoli na uzyskanie wkładu własnego niezbędnego do przeprowadzenia trzech dużych inwestycji unijnych, w tym dwóch związanych z komunikacją miejską. Chodzi tu o remont linii tramwajowej do Łodzi oraz projekt o dużym zakresie obejmujący m.in. zakup 18 autobusów hybrydowych i znaczną rozbudowę sieci dróg rowerowych.
Wczoraj podjęty został ostatni krok niezbędny do zapewnienia finansowania
kompleksowego remontu infrastruktury tramwajowej na podmiejskim odcinku linii Łódź – Ksawerów – Pabianice. Radni Pabianic zadecydowali bowiem o zapewnieniu wkładu własnego niezbędnego do realizacji trzech projektów dofinansowanych ze środków unijnych, w tym tego dotyczącego wspomnianej inwestycji. Głosowanie w tej sprawie okazało się swoistą formalnością – wszyscy obecni podczas sesji radni byli za przyjęciem odpowiedniej uchwały.
Miasto będzie spłacać obligacje przez dwie dekadyChoć znakomita większość środków na przywrócenie właściwych parametrów zdegradowanej trasie pochodzić będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, duża inwestycja nie pozostanie bez istotnych konsekwencji dla budżetu samych Pabianic. Wartość wszystkich prac to ok. 146 mln zł. UE wyłoży 88 mln, pozostałe 58 mln to niezbędny wkład własny. Jeśli zsumować środki, które Pabianice muszą wyasygnować z własnego budżetu na przeprowadzenie wszystkich trzech dotowanych przedsięwzięć, otrzymamy sumę ok. 100 mln zł.
Pieniądze te są niezbędne także po to, by
zakupić nowe autobusy i dokonać termomodernizacji budynków różnych instytucji, w tym szkół. W kasie miasta brakuje jednak tak dużych funduszy – samorząd jest w stanie wyłożyć tylko część potrzebnej kwoty. Pozostałe 60 mln zł pozyskane zostanie z emisji obligacji. Dług ma być spłacany aż do 2039 r.
Tramwaj ponad politycznymi podziałamiW opinii radnych istotne zadłużenie miasta jest jednak w tym przypadku opłacalne. – To najważniejsza uchwała w ostatnich 27 latach – ocenił Krzysztof Rąkowski, radny Koalicyjnego Klubu Radnych, cytowany przez lokalne „Życie Pabianic”. – To jest ogromny skok dla miasta, możemy w końcu inwestować, wykorzystując środki zewnętrzne – dodał. – Jeżeli to wszystko się zrealizuje, to nasze miasto zmieni oblicze, po prostu wypięknieje – podsumował Andrzej Żeligowski, przewodniczący Rady Miejskiej (także cytowany przez „ŻP”).
– Zabezpieczyliśmy pieniądze na największe inwestycje, jakie zostaną zrealizowane w historii Pabianic – czytamy w krótkim komunikacie Koalicyjnego Klubu Radnych. Zaskoczeniem w skali lokalnej polityki było podniesienie rąk „za” także przez radnych Prawa i Sprawiedliwości, które pozostaje w opozycji do większościowego KKR skupiającego członków kilku ugrupowań sprzyjających prezydentowi miasta Grzegorzowi Mackiewiczowi. Jak przypomina portal pabianice.tv, dotychczas w podobnych przypadkach przedstawiciele PiS wstrzymywali się od głosu. Jak opisywaliśmy na naszym portalu, jeszcze przed kilkoma miesiącami
lokalni działacze partii mocno krytykowali władze miasta za ich politykę w sprawie tramwaju.