Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Paryż legalizuje przejazd rowerem na czerwonym świetle

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Paryż legalizuje przejazd rowerem na czerwonym świetle
fot. Pline, lic. CC 3.0/GNUVelib w Paryżu
Od 1 lipca paryscy cykliści mogą traktować czerwone światło jako równoważnik znaku „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. Wprowadzono również kilka rowerowych zmian w przepisach na poziomie ogólnokrajowym.

W stolicy Francji od dwóch lat trwał eksperyment polegający na umożliwieniu rowerzystom przejeżdżania na czerwonym świetle (oczywiście, po uprzednim upewnieniu się, że mogą bezpiecznie pokonać skrzyżowanie). Czerwone światło pełniło rolę znaku „ustąp pierwszeństwa przejazdu”; oczekiwanie na sygnał zielony było wymagane jedynie w przypadku cyklistów skręcających w lewo.

Rozsądek ponad dogmat

Projekt zaczęto realizować w jednej z północnych dzielnic Paryża. Z czasem rozszerzono go na całe miasto. Mimo wielu kontrowersji oraz obaw o spadek bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, zalegalizowanie praktyki przejeżdżania rowerem na czerwonym świetle nie spowodowało wzrostu liczby wypadków. Pozwoliło za to w pełni wykorzystać zalety roweru jako środka transportu, oszczędzając mieszkańcom czasu oraz energii traconej na skrzyżowaniach.

- Bezpieczna praktyka zaobserwowana w terenie została usankcjonowana w przepisach. To odwrotność sytuacji, gdy nieżyciowe prawo wymusza niepraktyczne zachowania niechronionych uczestników ruchu, na przykład oczekiwanie przez pieszych na zielone światło w momencie, gdy jezdnia jest całkowicie pusta – komentuje Olivier Schneider, prezes Francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów.

W istocie, paryskie władze w zdecydowany sposób postanowiły przełożyć zdrowy rozsądek cyklistów ponad dogmat, w myśl którego wszyscy uczestnicy ruchu powinni korzystać z dróg na takich samych zasadach.

Francja stawia na niezmotoryzowanych

Paryż generalizuje regułę pokonywania rowerem wszystkich skrzyżowań na czerwonym świetle. Warto jednak nadmienić, iż w ramach obowiązującej od 4 lipca br. nowelizacji przepisów drogowych dopuszczono taką możliwość na terenie całego kraju. O zalegalizowaniu praktyki (poprzez umieszczenie przy sygnalizatorach odpowiednich znaków) zdecydują zarządcy dróg.

Dozwolone stanie się również poruszanie rowerem środkiem pasa (dotyczy ulic z dopuszczalną prędkością do 50 km/h) oraz wyprzedzanie cyklistów przez kierowców na linii ciągłej przy dobrej widoczności. Wzrosną kwoty mandatów za nielegalne parkowanie pojazdów na drogach rowerowych i chodnikach (z 35 do 135 euro). Dodatkowo zwiększą się uprawnienia zarządców dróg w zakresie uspokajania ruchu, umożliwiając ustanowienie limitu prędkości 30 km/h jako reguły w danym miejscu (ograniczenie do 50 km/h funkcjonuje wówczas jako wyjątek).

Powyższe modyfikacje prawne są kontynuacją pozytywnych zmian na rzecz niezmotoryzowanych uczestników ruchu. Już kilka lat temu francuski parlament uchwalił przepis odnośnie bezwzględnego pierwszeństwa osób przechodzących przez jezdnię. Obowiązkowym uczynił także wprowadzanie kontraruchu rowerowego - każda jezdnia jednokierunkowa musi być przejezdna rowerem w dwóch kierunkach. Wszelkie odstępstwa muszą zostać pisemnie uzasadnione.

"To dobry pomysł, bo często rowerem można się poruszać po mieście dużo szybciej niż samochodem. Tylko, że szybciej jest wtedy, jeśli jednak od czasu do czasu nagniemy przepisy i przejedziemy na czerwonym świetle. Jeśli z testów wynikło, że to rozwiązanie jest bezpieczne, to można się tylko cieszyć, bo to zachęci więcej ludzi do korzystania z dwóch kółek, a w efekcie wpłynie też na zmniejszenie korków" - powiedziała nam, zapytana o paryski pomysł, Maja Włoszczowska, wicemistrzyni olimpijska z Pekinu w kolarstwie górskim.

Podczas gdy Paryż przestaje karać mandatami rowerzystów, w Polsce toczą się nieśmiałe dyskusje o depenalizacji przejścia na czerwonym świetle przez pieszych. Rozwiązanie obecne w wielu europejskich krajach, u nas budzi sprzeciw polityków. Nam się pomysł podoba, co pokazaliśmy w redakcyjnych komentarzach. Z jednej strony dostrzegamy absurd w poglądzie, że piesi, uwolnieni od groźby mandatu, masowo rzucaliby się pod koła samochodów, a tak zdają się uważać urzędnicy ministerstwa i część naszych czytelników. Z drugiej strony opór wobec tego rozwiązania, to efekt wciąż powszechnego w Polsce sposobu myślenia o wyższości kierowcy nad innymi uczestnikami ruchu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5