Stolica Francji właśnie rozbudowała swój system roweru miejskiego Velib o 300 nowych rowerów pod nazwą P’tit Velib („Mały Velib”). Część z nich ma boczne kółka, niektóre są przystosowane dla dwulatków.
– P’tit Velib to kolejny krok do otwarcia naszego miasta na dzieci. Te, które tu mieszkają i te, które tu przyjeżdżają – skomentowała tę inicjatywę mer Paryża Anne Hidalgo. – Jeśli zachęcimy najmłodszych do korzystania z tego najbardziej ekologicznego i wygodnego środka transportu, w przyszłości Paryż będzie czystszym i wygodniejszym do życia miastem – dodała.
Co skłoniło władze stolicy Francji do uruchomienia nietypowych wypożyczalni w pięciu rekreacyjnych miejscach miasta? Dwa lata temu urzędników zaskoczyły badania, według których połowa paryskich dzieci uczy się jazdy na rowerze… poza Paryżem. Przeprowadzili kolejną ankietę w której 86 proc. mieszkańców zadeklarowało, że chciałoby uruchomienia systemu roweru miejskiego dla najmłodszych.
W ramach P’tit Velib najmłodszym paryżanom oddano rowery w czterech rozmiarach. Te najmniejsze, dla dzieci w wieku 2–4 lat, nie mają pedałów, a dzieciaki odpychają się nogami. Dla dzieci w wieku 3–5 lat przygotowano pojazdy z bocznymi kółkami. Dwie większe wersje (5–7 lat i powyżej 8 lat), różnią się rozmiarem, ale są odpowiednio mniejsze niż standardowy Velib. Można je wypożyczyć m.in. w pobliżu kanału Ourcq w północnej części miasta i przy Lasku Bulońskim. W lecie powstaną jeszcze dwie stacje. Dwie kolejne mają być uruchamiane przy okazji konkretnych wydarzeń. W zależności od miejsca wypożyczenia, taka przyjemność kosztuje 4–6 euro za godzinę, ale nie więcej niż 12 euro za cały dzień.
„Dobre nawyki trzeba ćwiczyć jak najwcześniej” – można przeczytać na stronie internetowej P’tit Velib. – Chcemy, by nauczyły się korzystać z roweru, zaczynając od nauki utrzymania równowagi, a potem przechodząc do „dorosłego” roweru – wyjaśnia w rozmowie z serwisem „Le Point” Gildas Robert, szef marketingu w Velib. Miejscy urzędnicy już zadeklarowali, że w czasie kadencji Hidalgo, która urząd objęła w kwietniu (wcześniej od 2001 r. była wicemerem Paryża) podwoją długość tras rowerowych w stolicy. Dziś to w sumie 700 km.
Paryski Velib jest jednym z największych tego rodzaju systemów na świecie. Ruszył w połowie 2007 r. Dziś to ok. 20 tys. rowerów w 1,8 tys. stacji w całym mieście (dla porównania największe w Polsce warszawskie Veturilo to ok. 3 tys. rowerów). W ciągu pierwszych pięciu lat funkcjonowania systemu rowery wypożyczano 130 mln razy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.