Dzisiaj (15 września) powinna zakończyć się realizacja kontraktu na dostawy 36 Krakowiaków. Na razie MPK w Krakowie otrzymał dwa wozy. – Naszą ambicją jest przekazanie tramwajów do połowy listopada. Zrobimy wszystko, by przewoźnik mógł rozliczyć środki unijne – mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.
Kraków zamówił w sumie w Pesie 36 Krakowiaków. Realizacja dostaw powinna właśnie dobiegać końca. – Zgodnie z umową, którą MPK SA i firma PESA Bydgoszcz SA podpisały w lipcu 2014 roku, cały kontrakt powinien zostać zrealizowany do 15 września 2015 roku – przypomina Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków. Na razie do stolicy województwa małopolskiego przyjechał drugi Krakowiak. – Cały czas prowadzimy nadzór nad projektem. Zależy nam, aby firma Pesa dostarczyła wszystkie wagony do Krakowa i aby mogły one służyć naszym pasażerom – dodaje rzecznik przewoźnika. Pojawiło się jednak sporo
uwag związanych z wykończeniem i montażem elementów.
Skąd wynika opóźnienie przy realizacji tego kontraktu? – Jest pewne spiętrzenie zamówień pod koniec perspektywy unijnej. Poza tym to skomplikowany pojazd – najdłuższy w Polsce. Musi być przetestowany i sprawdzony. To temat uzgodniony z klientem, cały czas jesteśmy w kontakcie – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.
Wkrótce do Krakowa dotrzeć mają kolejne wagony. – Firma Pesa zobowiązała się do dostarczania kolejnych wagonów w najbliższych tygodniach. Obecnie w zakładach Pesy jest w różnych fazach budowy 18 wagonów dla Krakowa. Zgodnie z zapewnieniami producenta wszystkie wagony zostaną dostarczone dla Krakowa, tak aby środki unijne w ramach tego projektu zostały wykorzystane i rozliczone – informuje Gancarczyk. – Naszą ambicją jest przekazanie tramwajów do połowy listopada – mówi Żurowski. Jak zapewnia, nieprzekraczalnym dla Pesy terminem, związanym z rozliczaniem środków unijnych, jest koniec roku.
Włączanie kolejnych wagonów do ruchu powinno być już szybsze, gdyż pierwszy tramwaj – który wozi już pasażerów – przeszedł przewidziane przez przepisy badania. Wydane dla niego świadectwo homologacji dotyczy już całej serii. – Każdy wagon przechodzi odbiory techniczne i odbiór końcowy, jest oznakowywany i może zacząć wozić pasażerów – mówi Gancarczyk.
Pesa nie może jednak liczyć na pełną pobłażliwość ze strony MPK. – Umowa podpisana z firmą Pesa Bydgoszcz SA przewiduje konsekwencje dla producenta, w przypadku nieterminowej realizacji i MPK SA będzie je egzekwować – zapewnia Marek Gancarczyk.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.