MPK w Krakowie rozstrzygnęło postępowanie na dostawy do 50 nowych tramwajów. Ostatecznie zamawiający wybrał Pesę, której ofertę wcześniej wykluczono z uwagi na nierzetelne zrealizowanie poprzedniej umowy na dostawy Krakowiaków. Decyzją sądu Pesa została jednak przywrócona do postępowania.
Przedmiotem postępowania, ogłoszonego w sierpniu przez MPK Kraków, jest dostawa 35 nowych tramwajów z opcją na kolejne 15 pojazdów. Wozy mają być jednokierunkowe, o długości od 32 do 35 metrów. Tramwaje mają posiadać co najmniej 60% niskiej podłogi. Ciekawym wymogiem jest możliwość jazdy
bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie 3,5 km. Więcej o wymogach pisaliśmy
tutaj.
Pod koniec października 2016 r. otwarto oferty.
Wpłynęły cztery propozycje – od Pesy, Newagu, Skody i konsorcjum firm Stadler Polskę i Solaris. Najtańszą ofertę złożył bydgoski producent, choć oczywiście cena nie jest jedynym kryterium wyboru.
Przed rozstrzygnięciem postępowania zamawiający zdecydował się na
wykluczenie oferty Pesy. Głównym powodem było nienależyte wykonanie poprzedniej umowy na dostawy 36 Krakowiaków. Chodziło przede wszystkim o opóźnione dostawy Krakowiaków, za co zresztą przewoźnik wystawił już Pesie rachunek.
Z taką decyzją rzecz jasna nie zgodziła się Pesa, która skutecznie odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. Arbitrzy uznali powody
wykluczenia oferty Pesy za niezasadne – opóźnienie w realizacji kontaktu wynikało m.in. z opóźnienia podpisania umowy, a także pojawienia się dodatkowych wymagań zamawiającego, które nie były uwzględnione w specyfikacji.
Więcej o powodach pisaliśmy tutaj. KIO nakazała przywrócenie wykonawcy do udziału w postępowaniu.
MPK nie złożyło jednak broni i odwołało się od tej decyzji. Sąd Okręgowy w czerwcu wydał orzeczenie w tej sprawie, oddalając argumenty MPK Kraków i zgodnie z orzeczeniem KIO nakazał przywrócenie oferty złożonej przez Pesę.
Dzisiaj (8 sierpnia) MPK rozstrzygnęło postępowanie. Jako dostawcę oficjalnie wybrano Pesę, która złożyła ofertę opiewającą na kwotę 427,425 mln zł brutto. Drugie w kolejności konsorcjum Solarisa i Stadlera otrzymało 0,97 pkt, przegrywając z Pesą w kryterium ceny (0,2 pkt), kosztów eksploatacji (0,1 pkt), długości podłogi w przedziale pasażerskim, dostępnej między pierwszym a czwartym wózkiem bez stopni, o wysokości 370-480 mm nad poziomem główki szyny i odpowiedniej szerokości (0,1 pkt).
Pierwsza część zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu 30 miesięcy od zawarcia umowy realizacyjnej. MPK stawia jednak warunek – odbiorom końcowym podlegać będą nie więcej niż trzy wagony na dwa tygodnie. Na realizację dostaw kolejnych partii wozów, w ramach oddzielnych umów realizacyjnych, wykonawca będzie miał do 24 miesięcy od ich zawarcia. Ostatnia umowa może być więc zawarta najpóźniej 31 października 2021 r. Termin realizacji dostaw mija więc pod koniec października 2023 r., a całej umowy – pod koniec 2023 r.