Bydgoska Pesa podpisała dziś (27.01) w Sofii umowę dotyczącą dostarczenia stolicy Bułgarii pięciu tramwajów z rodziny Swing. To już kolejny kontrakt Pesa na dostawy dla tego miasta, bo – przypomnijmy – od blisko dwóch lat pasażerowie sofijskiej komunikacji korzystają z dwudziestu Swingów.
Przetarg, którego efektem jest dzisiejsza umowa, został ogłoszony w czerwcu 2015 r. przez sofijski „Stołeczny Elektrotransport” EAD. Obejmował on dostawę pięciu niskopodłogowych tramwajów dla rozstawu 1009 mm, jak również materiały niezbędne do konserwacji taboru, wyposażenie diagnostyczne, specjalistyczne narzędzia, dokumentacja oraz szkolenie personelu. Oprócz Pesy ofertę złożył też rumuński producent Astra Vagoane Calatori, ale nie spełniał on warunków w zakresie doświadczenia. Zgodnie z warunkami przetargu firmy musiały posiadać referencje na pięć takich samych lub podobnych pojazdów, tymczasem Astra powołała się na dostawy tramwajów Imperio, które są krótsze od wymaganych w sofijskim przetargu.
30-metrowe pojazdy złożone są z pięciu członów. Wyposażone są w klimatyzację, monitoring i elektroniczną informację pasażerską. Przewidziano w nich 41 miejsc siedzących. Po dostawie będą obsługiwać linię nr 1.
Wartość zamówienia to 8,5 mln euro. Postępowanie jest finansowane przez umowę pożyczki pomiędzy Sofią a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI). Wszystkie pięć tramwajów ma zostać dostarczonych do Sofii w ciągu siedmiu miesięcy od wejścia w życie umowy.
To już drugi kontrakt Pesy w Sofii. Polski producent od grudnia 2013 do kwietnia 2014 roku
dostarczył do Sofii 20 pojazdów typu Swing, które są pierwszymi nowymi i całkowicie niskopodłogowymi tramwajami w bułgarskiej stolicy.
Jeżeli chodzi o rynki zagraniczne, Pesa dostarczyła też dziewięć Swingów do Segedyna na Węgrzech i cztery do Kluż-Napoki w Rumunii. Pojazdy – w obu przypadkach pięcioczłonowe – wyjechały na tory w 2012 r. Jeden trójczłonowy Swing
kupił też Kaliningrad. Pasażerów wozi od końca 2012 r. Oprócz tego Pesa zawarła umowę z Moskwą na dostawę 120 Fokstrotów, bazujących na konstrukcji Twista. Pierwszy z wozów
zaczął wozić pasażerów w czerwcu 2014 r. Do stolicy Rosji przyjechała jednak tylko połowa tramwajów, gdyż z powodu niskiej wartości rubla i słabej kondycji gospodarki Moskwa nie jest w stanie zapłacić za pozostałe wozy. Pesa wciąż jednak
liczy na realizację zamówienia. Natomiast w czerwcu zeszłego roku przedstawiciele Kijowa i Pesy podpisali memorandum o woli współpracy w zakresie dostawy w przyszłości co najmniej 50 tramwajów. Na razie testowo po ulicach Kijowa jeździ jeden wóz. Pesa jest faworytem, jeżeli chodzi o przetarg na dostawę
kolejnych dziesięciu tramwajów dla stolicy Ukrainy. Tutaj harmonogramy są niezwykle napięte – Kijów oczekuje tramwajów jeszcze w I poł. 2016 r.