Krajowa Izba Odwoławcza ogłosiła wyrok ws. krakowskiego przetargu na 50 nowych tramwajów. Okazało się, że MPK Kraków niesłusznie wykluczyło ofertę Pesy. – Jest decyzja: wracamy do gry – informuje Maciej Grześkowiak, szef działu PR Pesy.
Przedmiotem postępowania, ogłoszonego w sierpniu przez MPK Kraków, jest dostawa do 50 nowych, niskopodłogowych i przegubowych tramwajów jednokierunkowych o długości od 32 do 35 metrów wraz z wyposażeniem i narzędziami specjalnymi. Tramwaje mają posiadać co najmniej 60% niskiej podłogi. Ciekawym wymogiem jest możliwość jazdy
bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie 3,5 km. Więcej o wymogach pisaliśmy
tutaj.
Pod koniec października 2016 r. otwarto oferty. Wpłynęły
cztery propozycje. Najtańszą ofertę, opiewającą na kwotę 6,950 mln zł netto za tramwaj, złożyła bydgoska Pesa (427 mln zł brutto za całe zamówienie i 299 mln zł brutto za 35 tramwajów). Druga w kolejności okazała się oferta konsorcjum stworzonego przez Stadlera Polskę i Solarisa, a kolejne zajęły Skoda i Newag. Oczywiście cena nie jest jedynym kryterium wyboru.
Po otwarciu ofert MPK zdecydowało się jednak
wykluczyć ofertę Pesy. „MPK SA w Krakowie w toku trwającego postępowania przetargowego na zakup 50 niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych informuje, iż mając na uwadze nienależytą realizację umowy z dnia 3 lipca 2014 roku zawartej między MPK SA w Krakowie a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA na dostawę 36 tramwajów, firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA została wykluczona z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego” – informowało krakowskie MPK. Chodziło przede wszystkim za opóźnione dostawy Krakowiaków, za co zresztą przewoźnik
wystawił już Pesie rachunek.
Pesa odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej, co okazało się krokiem słusznym. Po wielu rozprawach KIO wydała dzisiaj (30 stycznia) wyrok. – Izba uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu – MPK SA w Krakowie – unieważnienie czynności wykluczenia wykonawcy Pojazdy Szynowe Pesa SA.w Bydgoszczy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 5 Pzp oraz czynności odrzucenia jego oferty na podstawie art. 24 ust. 4 Pzp i w konsekwencji nakazała przywrócenie tego wykonawcy do udziału w postępowaniu – informuje Magdalena Grabarczyk, rzecznik prasowy KIO.
Izba uznała oba powody, wskazane przez MPK, za niezasadne. W zakresie opóźnienia w wykonaniu umowy z zamawiającym ustalono, że nastąpiło 7-miesięczne opóźnienie w podpisaniu umowy z zamawiającym, na etapie wykonywania umowy pojawiły się wymagania zamawiającego, które nie były opisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a które wywarły wpływ na etap projektowania i produkcji tramwajów, natomiast na opóźnienie miały wpływ anomalie pogodowe w postaci fali upałów w lipcu 2015 oraz ograniczenia w dostawie energii elektrycznej, występujące w sierpniu 2015 r. – W zakresie niewykonania przez Pesę obowiązku informacyjnego wynikającego z treści kontraktu, Izba stwierdziła, że pomimo tego, że wywiązywanie się przez Pesę z tego zobowiązania pozostawiało "wiele do życzenia", to jednak z uwagi na liczne spotkania przedstawicieli Pesy z przedstawicielami zamawiającego oraz przekazywanymi w ich trakcie informacjami ustanymi oraz dokumentami nie można uznać, że uchybienia stanowią zawinione poważne naruszenie obowiązków zawodowych, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 Pzp – dodaje Grabarczyk.
– Wracamy do gry. Decyzja KIO daje nam możliwość udziału w postępowaniu i przedstawienia naszej oferty. Przetarg trwa, najważniejszy etap, czyli ocena części technicznej przed nami – możemy tylko zapewnić, że na bazie naszego wieloletniego doświadczenia przygotowaliśmy bardzo dobry projekt nowoczesnego, komfortowego tramwaju. Mamy nadzieję, że będziemy mogli dostarczyć go do Krakowa, to dla nas ważne miasto i ważny klient – cieszy się Maciej Grześkowiak, szef działu PR Pesy.
Jeśli w rozstrzygnięciu przetargu MPK Kraków wybierze ofertę Pesy, bydgoski producent dostarczy tramwaje z rodziny Krakowiak II (2016N). Realizacja zamówienia podzielona jest na części. Pierwsza z nich obejmuje dostawę 35 sztuk pojazdów w terminie 20 miesięcy od zawarcia umowy realizacyjnej, a ewentualne kolejne zamówienia – w ramach opcji – dotyczyć będą dostaw pozostałych tramwajów. Ostatnia umowa może być więc zawarta najpóźniej 31 października 2021 r. Termin realizacji dostaw mija więc pod koniec października 2023 r., a całej umowy – pod koniec 2023 r.