Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę do 40 tramwajów wieloczłonowych. Zamawiający wybrał ofertę Pesy, jednocześnie wykluczając ofertę złożoną przez Solarisa i Stadlera. Bydgoski producent zaoferował 65,54% niskiej podłogi w tramwaju 25-metrowym i 74,10% w tramwaju 32-metrowym.
Przedmiotem przetargu Tramwajów Śląskich jest dostawa 27 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 22-25 m oraz 8 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 30-32 m. Zamówienie zawiera też prawo opcji w postaci dostaw do 5 sztuk nowych wagonów tramwajów 25-metrowych bez pakietu naprawczego i sprzętu specjalistycznego. Udział niskiej podłogi określono na co najmniej 60% i 70% długości podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu w odpowiednio krótkim i długim tramwaju. Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
tutaj.
Termin składania ofert minął w październiku zeszłego roku. O zamówienie ubiegało się dwóch producentów. Konsorcjum Stadler i Solaris zaproponowało dostawy za 280,1 mln zł brutto, natomiast Pesa Bydgoszcz za kwotę 271,8 mln zł brutto. Budżet zamawiającego na część podstawową wynosił 262,4 mln zł brutto, a na całość wynosił 298,1 mln zł brutto.
W poniedziałek 19 marca zamawiający rozstrzygnął postępowanie. Wybrano ofertę złożoną przez Pesę. Producent zaoferował 65,54% niskiej podłogi w tramwaju 25-metrowym i 74,10% w tramwaju 32-metrowym. Więcej o oferowanych pojazdach
tutaj. Jednocześnie odrzucono ofertę złożoną przez konsorcjum firm Stadler i Solaris. O powodach piszemy
tutaj.
Termin realizacji ustalono dla wagonów 25-metrowych – do 31 marca 2020 r., a dla wagonów 32-metrowych – do 30 czerwca 2020 r. Przewidziano dostawy maksymalnie czterech pojazdów jednego typu na miesiąc. Oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji może zostać złożone najpóźniej do końca 2020 r., a wagony w ramach opcji mogą zostać dostarczone do 30 września 2022 r. Długie tramwaje mają zostać skierowane do
obsługi nowej trasy tramwajowej na południu Katowic.
Niedawno Tramwaje Śląskie
podpisały umowę z Modertransem na dostawę dziesięciu jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów, z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne pięć wozów. Pojazdy mają być dostarczone do końca czerwca 2020 r. O zamówienie
ubiegał się też Cegielski, który zaoferował więcej niskiej podłogi, ale jego oferta była droższa.