Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło konkurs na najbardziej innowacyjne projekty. Bydgoska Pesa otrzymała grant w wysokości 24 mln zł na projekt budowy pociągu metra. – Pesa będzie miała w swoim portfolio wszystkie rodzaje pojazdów szynowych – cieszy się Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.
Organizatorzy konkursu dla dużych firm w tzw. szybkiej ścieżce oceniali 140 wniosków, z których ostatecznie 12 otrzyma wsparcie w ogólnej kwocie blisko 165 mln zł. Projekt Pesy pod nazwą „Energooszczędne metro o podwyższonym poziomie komfortu i bezpieczeństwa” zostanie dofinansowany drugim co do wielkości grantem spośród wszystkich, które NCBR postanowił wesprzeć.
– Zespół naszych konstruktorów i projektantów ma za zadanie wykorzystać zebrane w ostatnich latach doświadczenia by opracować projekt metra, które będzie pojazdem innowacyjnym, bezpiecznym, zbudowanym z nowoczesnych, lekkich materiałów i wyposażonym w systemy nowej generacji – mówi Arkadiusz Sobkowiak, dyrektor działu badań i rozwoju w Pesie.
– Dzięki wsparciu NCBR Pesa będzie miała w swoim portfolio wszystkie rodzaje pojazdów szynowych – do tej pory produkowaliśmy elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne, lokomotywy i tramwaje, teraz zyskujemy szansę dopracowania projektu metra, co znacząco wzmocni naszą konkurencyjność na rynku – dodaje Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.
Najwyższe wsparcie – ok. 31 mln zł – otrzymało General Electric Company Polska na opracowanie prototypu sprężarki o znacząco ulepszonych parametrach technicznych, co ma być pierwszym krokiem do stworzenia w Polsce silnika turbośmigłowego nowej generacji.
Pesa będzie miała też szansę na zaprezentowanie pojazdu klientowi w Polsce. Niedawno Metro Warszawskie
zapowiedziało przeprowadzenie postępowania zakupowego na tabor dla rozbudowującej się II linii metra. – Przetarg na zakup będzie w tym roku – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Będzie on obejmował od 20 do nawet 60 pojazdów, jeśli spółka zdecyduje się na
sprzedaż pociągów rosyjskich, co jest jedną z rozważanych opcji.
mat. Pesa