Metro Warszawskie poinformowało, że w konkursie na koncepcję architektoniczno-budowlaną ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Chrzanowie wraz z STP Mory dopuszczono do składania prac pięć firm. Termin składania prac mija w maju, a II linia metra ma zostać ukończona w 2023 r.
Pod koniec października 2016 r. Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej dla tego etapu rozbudowy II linii metra od Powstańców Śląskich, przez Chrzanów, w kierunku Połczyńskiej. W jego skład wchodzą niemal 4 km podwójnego tunelu i trzy stacje, a także zaplecze na Morach.
Termin składania ofert minął 21 grudnia. W sumie
wpłynęło siedem wniosków o udział w konkursie – od biur projektowych z Polski, Danii, Francji i Wielkiej Brytanii. Metro Warszawskie poinformowało właśnie, że wczoraj (25 stycznia) sąd konkursowy, którego przewodniczącą jest Marlena Happach, architekt m.st. Warszawy, dopuścił do składania prac konkursowych pięć firm.
Do składania prac dopuszczono:
- Konsorcjum AMC Andrzej M. Chołdzyński i Biuro Projektów „Metroprojekt”,
- Konsorcjum pod przewodnictwem Schuessler Plan Inżynierzy,
- Ove Arup & Partners International Limited,
- ILF Consulting Engineers Polska,
- Systra SA.
Niektóre z podmiotów już uczestniczyły przy realizacji projektów wcześniejszych odcinków II linii. Przykładowo Chołdzyński z Metroprojektem wykonał wielobranżowy projekt koncepcyjny dla centralnego odcinka II linii metra. Metroprojekt dostał też zlecenie na projekty dwóch zachodnich odcinków –
od Ronda Daszyńskiego do Księcia Janusza (
w budowie) i
od Księcia Janusza do Powstańców Śląskich (tu znowu we współpracy z Chołdzyńskiem). Natomiast firma ILF zrealizowała projekt wykonawczy dla centralnego odcinka II linii, a także wygrała konkursy na projekty dwóch wschodnich-północnych odcinków:
od Dworca Wileńskiego do Trockiej (
w budowie) i
od Trockiej do Rembielińskiej.
Uczestnicy konkursu mogą składać prace do 4 maja 2017 r. Oferty będą oceniane pod względem siedmiu kryteriów: cena (30%), walory konstrukcyjno-technologiczne (5%), walory eksploatacyjne (15%), minimalizacja oddziaływania obiektów metra na środowisko w czasie eksploatacji (10%), rozwiązania architektoniczne (20%), powiązania stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej (10%), program i rozwiązania technologiczne STP (10%). Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys. zł, a także zaproszony zostanie do negocjacji w trybie zamówienia „z wolnej ręki” w postępowaniu o udzielenie zamówienia na opracowanie projektów budowlanych trzech stacji i STP Mory oraz w postępowaniu Zarządu Transportu Miejskiego o udzielenie zamówienia na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej
węzłów przesiadkowych.
Stacja C3 o roboczej nazwie Lazurowa znajdzie się po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie Lazurowej. Przystanek znajdzie się
w nowej lokalizacji, po zachodniej stronie pętli Os. Górczewska. Stacja C2 o roboczej nazwie Chrzanów zostanie ulokowana w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej. Ostatnia stacja C1 o roboczej nazwie Połczyńska przewidziana jest w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Za nią, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zostanie zlokalizowana Stacja Techniczno-Postojowa Mory. Na terenie o łącznej powierzchni 26 hektarów przewidziano hale postojowe i serwisowe, magazyny i zaplecze techniczne II linii metra. Odcinek ten, zgodnie z warunkami, ma być skromny pod względem wystroju czy rozwiązań technologicznych (więcej
piszemy o tym tutaj). W rejonie stacji C3 i C1 przewidziano
węzły przesiadkowe.