Dzisiaj (21 września) Bydgoszcz odebrała pierwszy tramwaj z nowego zamówienia, zakładającego dostawy 18 pojazdów. Jest to zarazem 500. tramwaj, jaki opuścił zakłady Pesy z przeznaczeniem na rynek polski.
W marcu 2017 r. Pesa podpisała umowę z MZK Bydgoszcz na dostawy 15 pięcioczłonowych tramwajów i trzech trójczłonowych pojazdów. Wartość zamówienia to 141 mln zł brutto.
Dzisiaj (21 września) Pesa przekazała pierwszy pojazd z tego zamówienia. – - Przyspieszyliśmy odnowę pojazdów komunikacji publicznej – mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. – Przed dwoma laty zakupiliśmy 12 tramwajów na potrzeby nowej linii do Fordonu. Teraz odbieramy pierwsze z 18 zamówionych tramwajów, które mają obsługiwać rozbudowaną ulicę Kujawską i pętlę na Kapuściskach. Negocjujemy też rozszerzenie zamówienia o trzy kolejne pojazdy. Dzięki tym zakupom dostosowujemy komfort podróżowania komunikacją miejską do oczekiwań pasażerów. Jednocześnie mam ogromną satysfakcję, że oferta bydgoskiej PESY spełniła po raz kolejny wszystkie oczekiwania postawione w przetargu. Otrzymujemy nowoczesne pojazdy, które produkowane są w naszym mieście – mówi prezydent.
Dostarczony pojazd jest zarazem pięćsetnym tramwajem, jaki opuścił bydgoskie zakłady Pesy z przeznaczeniem na rynek polski. – Tramwaje już wcześniej przynosiły nam powody do satysfakcji i podnosiły pozycję firmy w Europie – choćby wtedy, gdy ich setki trafiały na tory Warszawy czy wtedy, gdy otwierały nam kolejne rynki eksportowe. Teraz jesteśmy dumni, że tramwaj nr 500 trafia właśnie do Bydgoszczy – miasta, w którym przed 166 laty powstały zakłady dziś znane pod nazwą Pesa, zatrudniające ponad 3 tysiące pracowników, w większości przecież bydgoszczan. – skomentował Robert Świechowicz, prezes Pesy.
Nowemu tramwajowi patronuje Oskar Picht – dyrektor bydgoskiego ośrodka dla niewidomych na początku XX wieku, który wprowadził szereg innowacyjnych rozwiązań ułatwiających naukę i funkcjonowanie osobom niewidomym. Jak informuje miasto, drugi z zamówionych Swingów przechodzi aktualnie testy.
Nowe tramwaje będą niemal identyczne jak jeżdżące już po Bydgoszcze Swingi, choć ze zmienioną nieco kolorystyką. Harmonogram dostaw zakłada, że trzy tramwaje trójczłonowe przyjadą do końca października tego roku. Dostawy ośmiu tramwajów pięcioczłonowych przewidziano w okresie od 7 maja 2018 r. do 29 czerwca 2018 r., a pozostałych siedmiu od 1 sierpnia 2018 r. do 30 września 2018 r.
Jak informuje miasto, cztery z 12 eksploatowanych obecnie w Bydgoszczy Swingów przejechało już 100 tys. km. Koszt tych tramwajów, zakupionych dla obsługi linii do Fordonu, to 109 mln zł. Najwięcej pasażerów – ponad 16 tys. dziennie – korzysta z linii nr 5, na której standardowo kursują cztery Swingi.